Monitor Prawniczy

nr 1/2018

Przetwarzanie danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

Beata Bińkowska-Artowicz
Autorka jest wpisana na listę radców prawnych OIRP Warszawa. Obecnie jest zatrudniona na stanowisku starszego asystenta sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie.
Abstrakt

W dniu 1.1.2018 r. wchodzi w życie art. 3 ustawy z 7.4.2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności. Przepis ten przewiduje znaczącą nowelizację ustawy z 17.6.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji poprzez wprowadzenie regulacji dotyczącej Rejestru Należności Publicznoprawnych. Rejestr ten jest publiczny, co, z jednej strony, stanowi novum w prawie polskim, z drugiej natomiast – rozszerzenie systemu wymiany informacji o zobowiązaniach pieniężnych.
Wprowadzając RNP Polska dołącza do państw, w których funkcjonują zarówno prywatne, jak i publiczne rejestry informacyjne – wśród których znajdują się np. Niemcy, gdzie działa Evidenzzentrale für Millionenkredite czy Portugalia z Central de Responsabilidades de Crédito. Celem wprowadzenia rejestru było zmniejszenie asymetrii informacyjnej po stronie potencjalnego wierzyciela, w tym również wierzyciela ewentualnych należności prywatnych. Jak wskazano bowiem w uzasadnieniu do projektu powołanej wyżej UłDochWierzU, dla oceny możliwości płatniczych potencjalnego lub aktualnego kontrahenta istotne znaczenie będzie miała informacja o jego zobowiązaniach wobec Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Z uwagi na powyższe niezbędne wydaje się przybliżenie charakterystyki tego rejestru, pozycji prawnej poszczególnych grup podmiotów przetwarzających zawarte w nim dane oraz uprawnień podmiotu zobowiązanego, którego dane są przetwarzane w RNP.