Monitor Prawniczy

nr 23/2017

Uwagi o przebiegu sprawy Delfi AS przeciwko Republice Estonii

Beata Janiszewska
Autorka jest adiunktem w Instytucie Prawa Cywilnego WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.
Abstrakt

Skarżąca spółka prowadzi jeden z największych w Estonii portali informacyjnych, umożliwiający zamieszczanie, także anonimowo, komentarzy pod publikowanymi artykułami. W okresie istotnym z punktu widzenia przedmiotu sprawy (2006 r.) uczestnicy dyskusji na forum internetowym mieli możliwość zgłaszania wpisów do usunięcia, m.in. z powodu ich obelżywego charakteru. Funkcjonował ponadto system automatycznego usuwania wpisów zawierających słowa nieprzyzwoite. Zasady zgłaszania i usuwania komentarzy zostały wyjaśnione w przygotowanym przez skarżącą „Regulaminie komentowania”. W związku z treścią komentarzy dodanych przez internautów pod artykułem zamieszczonym 24.1.2006 r., podmiot dotknięty obraźliwymi, zawierającymi groźby osobiste wpisami zażądał ich usunięcia przez spółkę oraz zapłaty kwoty odpowiadającej sumie 32 000 euro. Komentarze zostały usunięte tego samego dnia, czyli 6 tygodni po ich publikacji na forum. Ponieważ jednak portal informacyjny odmówił zapłaty odszkodowania, żądanie uiszczenia rekompensaty pieniężnej stało się przedmiotem zainicjowanego przeciwko spółce postępowania sądowego.