Monitor Prawniczy

nr 19/2017

Prawne granice przetwarzania danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego bez zgody podmiotu danych – perspektywa prawa polskiego i niemieckiego w świetle Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych

Katarzyna Reszczyk-Król
Autorka jest adwokatem przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie, absolwentką studiów doktoranckich na WPiA Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Prawa Niemieckiego Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu w Bonn.
Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu jest omówienie dopuszczalnych granic przetwarzania danych osobowych do celów marketingowych bez zgody podmiotu danych. Przedstawione zostaną rozwiązania obowiązujące w polskim i niemieckim prawie. Przedmiotem zainteresowania będzie również zaprezentowanie zagadnienia dotyczącego zgodnego z prawem kierowania przez przedsiębiorców konkretnych treści reklamowych do odbiorców. Krytycznej analizie poddano także aktualnie obowiązujący w polskim systemie prawnym model przetwarzania danych do celów marketingowych bez zgody podmiotu. Na zakończenie zaprezentowano rozważania w zakresie wpływu tzw. unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych na dotychczasowe, krajowe rozwiązania prawne przetwarzania danych do celów marketingowych.