Monitor Prawniczy

nr 21/2016

Przeszkody prawne w uzyskaniu ochrony na znaki niekonwencjonalne

Karolina Sztobryn
Autorka jest adiunktem w Katedrze Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA Uniwersytetu Łódzkiego oraz rzecznikiem patentowym.
Abstrakt

Celem zwrócenia uwagi odbiorców na towary i usługi, przedsiębiorcy poszukują różnorodnych form reklamy, a także nowych form oznaczania swoich produktów. Tradycyjne formy oznaczania produktów za pośrednictwem znaków słownych, graficznych i słowno-graficznych nie stanowią obecnie atrakcyjnego środka komunikacji wskazującego na pochodzenie towarów lub usług. Dlatego często przedsiębiorcy oznaczają swoje produkty za pomocą nietradycyjnych form, a więc np. poprzez zapach, smak, kształt lub dźwięk. Konsumenci coraz bardziej świadomi komunikatów do nich adresowanych, potrafią zaś z łatwością zidentyfikować pochodzenie zapachu perfum Chanel No. 5, wyprofilowanej butelki Coca-Cola oraz odróżnić smak napoju Coca-Cola od Pepsi-Cola. Możliwość prawnej ochrony znaków niekonwencjonalnych jest jednak ograniczona, a najczęstszym zarzutem stawianym przez urzędy patentowe wobec takich znaków jest brak spełnienia przesłanki graficznej przedstawialności oraz brak zdolności odróżniającej znaku. W niniejszym artykule przedstawiona zostanie charakterystyka znaków niekonwencjonalnych oraz poddane zostaną analizie wymogi zdolności rejestrowej znaków w odniesieniu do znaków niekonwencjonalnych.