Monitor Prawniczy

nr 11/2016

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – istota i spodziewane skutki najważniejszych zmian

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Kancelaria Hansberry Tomkiel, INP PAN.
Abstrakt

Najnowsza ustawa zmieniająca1 ustawę z 16.2.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów2 weszła w życie 17.4.2016 r. Jako cel jej przygotowania i uchwalenia wskazywano potrzebę wzmocnienia kompetencji i skuteczności działania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów3 w obszarze ochrony konsumentów.Warto przypomnieć, że Prezes UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej właściwym m.in. w sprawach ochrony konsumentów4, a do jego kompetencji w tym zakresie należy ochrona tzw. zbiorowych interesów konsumentów5. Realizując te zadania Prezes UOKiK prowadzi postępowania administracyjne i wydaje decyzje, w których może nakładać wysokie kary pieniężne6 na naruszających prawa konsumentów przedsiębiorców. Wspomniana wyżej nowelizacja przyznała mu nowe zadania i kompetencje dotyczące ochrony konsumentów mające także znaczący wpływ na pozycję przedsiębiorców. Najważniejsze z tych zmian oraz wynikające z nich konsekwencje zostaną omówione poniżej.