Abstrakt
Obowiązujący od 25.12.2015 r. w nowym brzmieniu art. 172 ustawy z 16.7.2004 r. – Prawo telekomunikacyjne wprowadza nowy w polskim porządku prawnym wymóg uzyskania zgody na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dla celów marketingu bezpośredniego. Wymóg ten nie jest nowy, co do zasady, na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy z 2.3.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny obowiązywał bowiem art. 6 ust. 3, zgodnie z którym posłużenie się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej w celu złożenia propozycji zawarcia umowy mogło nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta. Nowy art. 172 PrTelekom w sposób na tyle istotny rozszerza jednak zakaz obowiązujący pierwotnie, a jednocześnie powoduje powstanie przy tym tylu istotnych pytań, że nie sposób przejść nad nim do porządku dziennego.