Abstrakt
W niniejszym artykule analizie poddano tezę o istnieniu tajemnic nazwanych: żołnierzy (żołnierzy zawodowych), Żandarmerii Wojskowej, strażnika gminnego, a także funkcjonariuszy: ABW, AW, SKW, SWW, CBA, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej i Policji. Przedstawione zostały podstawy prawne obowiązku zachowania tajemnicy i podmioty obowiązane do zachowania tajemnicy, zakres przedmiotowy tajemnicy, okres ochronny, kryteria dostępu do informacji objętych tajemnicą oraz sankcje za nieuprawnione ujawnienie informacji podlegających ochronie. Należy przyjąć, że omawiane akty prawne w większości nie zawierają zamkniętego katalogu „tajemnic związanych ze służbą”, a więc ich identyfikacja będzie związana z analizą przepisów szczególnych. Ustanawianie przez ustawodawcę obowiązku zachowania „tajemnic prawnie chronionych” (a także podobnych określeń) w istocie powtarza nakaz ochrony pojedynczych lub tajemnic już nazwanych i poddanych ochronie. O ile więc konkretny podmiot nie znajduje się poza określonym wcześniej w ustawie wprowadzającej daną tajemnicę katalogiem podmiotów zobowiązanych, to nowy przepis nakładający na niego kolejny raz ten sam obowiązek należy ocenić jako nadmiarowy. W tym też zakresie można uznać, że „nowa” tajemnica, będąca zbiorem tajemnic „związanych ze służbą”, nie posiada wszystkich elementów materialnych potrzebnych dla jej ustanowienia, tzn. odmiennego od innych tajemnic przedmiotu ochrony. Omówione ustawy nie ustanawiają nowych tajemnic nazwanych, ale ustanawiają w istocie nakaz ochrony informacji niejawnych (w tym również informacji stanowiących tajemnicę innego państwa chronioną na zasadzie wzajemności na podstawie zawartych umów międzynarodowych) oraz innych, nieraz ogólnie wskazywanych, informacji lub danych.