Monitor Prawniczy

nr 16/2015

Porozumienia o antykonkurencyjnym celu w nowym zawiadomieniu de minimis

Katarzyna Wiese
Autorka jest doktorantką w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz aplikantką radcowską w krakowskiej OIRP.
Abstrakt

Zawiadomienie w sprawie porozumień o mniejszym znaczeniu, które nie ograniczają odczuwalnie konkurencji na mocy art. 101 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, tj. tzw. zawiadomienie de minimis, stanowi narzędzie wykorzystywane przez Komisję, pozwalające jej na preselekcję przypadków domniemanych naruszeń zakazu niedozwolonych porozumień. Obecnie obowiązujące zawiadomienie zostało ogłoszone w czerwcu 2014 r. wraz z towarzyszącym mu dokumentem roboczym Komisji zawierającym wyjaśnienia odnośnie do porozumień o antykonkurencyjnym celu. Pakiet ten zastąpił dotychczas obowiązujące obwieszczenie z 2001 r., określane często jako obwieszczenie o porozumieniach bagatelnych. Rola zawiadomienia pozostaje zasadniczo niezmieniona. W oparciu o wskazane w nim progi udziału w rynku relewantnym, Komisja decydować będzie, które porozumienia pozostaną poza zakresem jej zainteresowania ze względu na zakładany brak zdolności tych porozumień do odczuwalnego ograniczenia konkurencji w rozumieniu art. 101 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nowością jest natomiast przyjęcie założenia, że porozumienia, których celem jest ograniczenie konkurencji, nie mogą skorzystać z oferowanego w zawiadomieniu „bezpiecznego portu” (ang. safe harbour).
Dotychczasowe obwieszczenie z 2001 r. zawierało już podobne zastrzeżenie, jakkolwiek bardziej kazuistycznie ujęte. Ze względu jednak na znaczenie zawiadomienia dla sytuacji przedsiębiorców działających na rynku wewnętrznym oraz okoliczności, które legły u podstaw wydania nowego zawiadomienia, zasadne wydaje się przeprowadzenie głębszej analizy nowego aktu.