Abstrakt
Transakcje podmiotów realizujących projekty z udziałem dofinansowania unijnego stały się w ostatnich latach coraz częstsze. Nic w tym dziwnego, unijne dofinansowanie, obok wymiernych korzyści w postaci samych środków pieniężnych, zdecydowanie wpływa na renomę danej spółki i jej postrzeganie przez potencjalnych inwestorów. Zdolność do absorpcji środków unijnych świadczy o nastawieniu na innowacyjność, ale również o zdolności danego biznesu do współfinansowania inwestycji, co jest warunkiem udzielenia większości dotacji unijnych. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że obok typowych problemów związanych z przejęciem/nabyciem przedsiębiorstwa realizującego unijne projekty lub jego zorganizowanej części, transakcja taka wymaga zachowania tzw. zasady trwałości, co oznacza, że nie może ona powodować zasadniczej modyfikacji takich projektów. Przedsiębiorca o tym, czym są te pojęcia, dowiaduje się często już po dojściu transakcji do skutku, gdy instytucja udzielająca unijnego dofinansowania zaskakuje nieświadomego nabywcę wypowiedzeniem umowy o dofinansowanie i żądaniem zwrotu przekazanych w ramach dofinansowania środków. Aby uniknąć tego typu sytuacji niezbędne jest, jeszcze przed przeprowadzeniem transakcji, zwrócenie szczególnej uwagi na kwestie związane ze specyfiką projektów unijnych. W powyższym zakresie istotna pozostaje rola doradcy prawnego sporządzającego raport o stanie nabywanej spółki (due dilligence). Poniższy artykuł ma na celu omówienie podstawowych problemów wynikających z prawa funduszowego dla skuteczności transakcji nabycia spółek realizujących projekty unijne i uniknięcia ryzyka związanego z utratą dofinansowania.