Monitor Prawniczy

nr 24/2014

Tajemnica zawodowa nauczyciela

Katarzyna Roszewska
Abstrakt

Obowiązki poufności, zachowania tajemnicy czy ochrony danych osobowych mają złożone podłoże. Podyktowane być mogą najogólniej ujmując zarówno interesem publicznym, jak i interesem prywatnym. Szczególnej doniosłości prawnej nabierają te regulacje, których zadaniem jest wyważenie niekiedy konkurujących ze sobą interesów – z jednej strony interesu ochrony prywatności i autonomii, z drugiej interesu pozyskiwania informacji, transparentności życia publicznego, bądź przetwarzania danych dla kształtowania pewnej polityki państwowej lub lokalowej. W konflikt ten wpisuje się z pewnością sfera edukacji. Zdiagnozowanie sfery tajemnicy nauczycieli jest o tyle trudne, że ich obowiązki, jak i zasady funkcjonowania systemu oświaty, reguluje szereg przepisów prawa, począwszy od ustawy z 7.9.1991 r. o systemie oświaty, poprzez przepisy ustawy z 26.1.1982 r. – Karta Nauczyciela, przepisy dotyczące jednostek samorządowych, a skończywszy na ustawie z 15.4.2012 r. o systemie informacji oświatowej. Z drugiej strony, trudno doszukać się w tych przepisach nawet nie tylko kompleksowych rozwiązań w zakresie ochrony danych osobowych i obowiązku tajemnicy zawodowej nauczycieli, co w ogóle regulacji prawnych, które pozwoliłyby wskazać na model tajemnicy nauczyciela. Osobne i obszerne zagadnienie stanowi obowiązek dbałości o gromadzone informacje podmiotów prowadzących placówki oświatowe i system ich przetwarzania na potrzeby prawa oświatowego na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.