Abstrakt
Wiele organizacji na całym świecie decyduje się na korzystanie z usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej (ang. cloud computing), aby obniżyć koszty technologii informatycznych („IT”) i sprostać rosnącym oczekiwaniom biznesowym. W tej sytuacji organizacje, zamiast tradycyjnych zakupów sprzętu i oprogramowania, muszą przestawić się na zakup IT jako usługi. Ta zasadnicza zmiana paradygmatu stanowi wyzwanie nie tylko dla osób zajmujących się zakupami, lecz również dla prawnika wewnętrznego, który często bierze udział w negocjowaniu dużych umów o świadczenie usług w chmurze. Takie umowy różnią się od tradycyjnych umów outsourcingu IT, ponieważ przetwarzanie w chmurze zaprojektowane jest jako usługa skierowana do wielu podmiotów współkorzystających, gdzie zasoby obliczeniowe i operacyjne dzielone są nawet przez miliony klientów, zatem skala i spójność są szczególnie istotne z punktu widzenia opłacalności modelu biznesowego przetwarzania w chmurze. Niniejszy artykuł zawiera analizę najnowszych trendów w tej dziedzinie oraz istotnych aspektów dotyczących umów o świadczenie usług przetwarzania w chmurze, takich jak definicje, umowy wsparcia – SLA (ang. Service Level Agreements), prywatność i bezpieczeństwo danych, zgodność z obowiązującym prawem, a także tradycyjnych aspektów, takich jak prawa do audytu.