Monitor Prawniczy

nr 22/2014

Charakter katalogu zawartego w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie informacji mogących naruszyć słuszny interes emitenta – glosa – VI Sa/Wa 1707/11

Rafał Woźniak
Autor jest adwokatem w Warszawie, prawnikiem w kancelarii DLA Piper Wiater sp.k.
Abstrakt

1. W każdej sytuacji, gdy istnieje obawa naruszenia słusznego interesu emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, przysługuje mu prawo podmiotowe do wystąpienia do Komisji z pismem i zgłaszającym opóźnienie publikacji danej informacji. Zawarte w art. 57 ustawy z 29.7.2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych odwołanie do art. 60 OfertaPublU, nie dotyczy samej możliwości skorzystania z prawa do opóźnienia ujawnienia informacji, ale określa jedynie dalsze czynności, z jakimi liczyć się musi emitent, który z tego prawa korzysta. Ponadto emitent powinien liczyć się z możliwością ponoszenia odpowiedzialności za dokonane opóźnienie i powinien także przedsięwziąć środki wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 13.4.2006 r. w sprawie rodzaju informacji, które mogą naruszyć słuszny interes emitenta, oraz sposobu postępowania emitenta w związku opóźnieniem przekazania do publicznej wiadomości informacji poufnych. Przepisy rozporządzenia należy potraktować jako kierunkowe wskazanie obszarów, z którymi może wiązać się opóźnienie informacji poufnych. W tym celu rozporządzenie precyzuje przykładowe rodzaje informacji, które mogą uzasadniać skorzystanie z tego prawa.
2. Ustawodawca przewiduje możliwość opóźnienia przekazania informacji, gdy dana czynność jest „warunkowa” lub wymaga zatwierdzenia przez odpowiedni „organ”. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w przypadku uchwały zarządu, której przekazanie do publicznej wiadomości zostało opóźnione z uwagi na ochronę słusznego interesu spółki. Uchwała zarządu wskazywała bowiem na cel podwyższenia kapitału zakładowego, jakim było przejęcie innej spółki, której akcje stanowiły przedmiot obrotu na rynku regulowanym. Ze względu na charakter planowanej transakcji, będącej tzw. „wrogim przejęciem”, zasadne jest więc podjęcie przez spółkę działań zapewniających zachowanie w poufności informacji dotyczących zarówno treści uchwały, jak też samego faktu jej podjęcia. Informacja o planowanym przejęciu spółki notowanej na rynku regulowanym (zawarta w przedmiotowej uchwale) powinna zostać przekazana do publicznej wiadomości w momencie, w którym zminimalizowane byłoby ryzyko manipulacji ceną akcji zarówno przejmowanej spółki, jak i samej spółki.
Wyrok WSA w Warszawie z 28.12.2011 r., VI SA/Wa 1707/11, Legalis