Monitor Prawniczy

nr 21/2014

Analiza wybranych tajemnic prawnie chronionych w prawie pracy

Mirosław Włodarczyk
Katedra Prawa Pracy, Zakład Prawa Rynku Pracy WPiA UŁ.
Abstrakt

Pracowniczy obowiązek przestrzegania tajemnicy ma różne oblicza i jest szczególnie złożony w przypadku pracowników zatrudnionych w administracji publicznej. Złożoność ta w pierwszej kolejności wynika z różnorodności regulacji prawnych, determinowanej obszarem działania danej kategorii urzędników. Ta okoliczność z kolei wpływa na szczegółowy zakres podmiotowy tego obowiązku, jego zakres przedmiotowy, rodzaje wartości chronionych, podmioty korzystające z ochrony, zasady odpowiedzialności w przypadku naruszenia obowiązku, a także na stronę techniczną wypełniania obowiązku (sposób określenia przedmiotu ochrony, zasady udostępniania chronionej tajemnicy, zasady nadzoru i kontroli obowiązku zachowania tajemnicy, czas obowiązywania tajemnicy czy techniki przetwarzania informacji objętych tajemnicą gwarantujące jej ochronę). Prezentacja szczegółowych elementów i cech tego unormowania pozwala na refleksję, że rozrzucone i bardzo podobne w wielu przypadkach konstrukcje można poddać przynajmniej w pewnym zakresie unifikacji – ten postulat należy skierować do prawodawcy. Z drugiej strony, taki kompleksowy przegląd narzuca szereg wniosków mogących doprowadzić do ujednolicenia rozumienia pojęć używanych w różnych regulacjach i interpretacji tych unormowań przez podmioty stosujące to prawo.