Abstrakt
Kwestia tzw. opłat półkowych doczekała się swojego normatywnego uregulowania, które zostało zawarte w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jest to zagadnienie niezwykle istotne, zarówno z punktu widzenia teoretycznego, jak i praktycznego, jako że odnosi się do wzajemnych stosunków prawnych pomiędzy przedsiębiorcami a sieciami sklepów, zwykle wielkopowierzchniowych, które po transformacji systemowej „przejęły” w Polsce znaczną część detalicznego rynku sprzedaży. Doprowadziło to do sytuacji, w której przedsiębiorcy, w szczególności drobni – w celu zaistnienia na rynku – byli zmuszeni zgadzać się na warunki współpracy proponowane przez sieci handlowe. A warunki te zawierały postanowienia, które przewidywały pobieranie od sprzedawców (dostawców) opłat, które w przypadku równowagi kontraktowej stron nie miałyby racji bytu.