Abstrakt
We współczesnym języku biznesowym terminem compliance przyjęło się określać zgodność funkcjonowania przedsiębiorstwa z rozmaitymi regulacjami prawnymi. Czasem przez compliance rozumie się minimalizowanie ryzyka prawnego. Compliance najczęściej odnosi się do przepisów antykorupcyjnych, przeciwdziałających praniu pieniędzy, prawa ochrony konkurencji oraz ochrony danych osobowych. Na program compliance będą zatem składać się wszelkie działania, rozwiązania organizacyjne i zasoby niezbędne do tego, aby skutecznie eliminować ryzyko naruszenia prawa w przedsiębiorstwie. Funkcja compliance, w większości krajów oznaczana jedynie terminem angielskim, jest stosunkowo nowym zawodem. W Polsce zaczęto wyodrębniać stanowisko ds. compliance kilkanaście lat temu, przede wszystkim w podmiotach zależnych od amerykańskich spółek giełdowych. Pierwszymi branżami, w których pojawiła się odrębna rola compliance, były branże finansowa i farmaceutyczna. Obecnie funkcje te tworzy się w najrozmaitszych sektorach, w tym w telekomunikacji oraz energetyce. Wymóg posiadania procedur compliance bądź szerzej programu compliance zaczyna się pojawiać jako warunek nawiązania współpracy gospodarczej.