Monitor Prawniczy

nr 23/2013

Program "compliance" – przepis na sukces. Jakie wymagania powinny być spełnione z praktycznego punktu widzenia? (dodatek MoP 23/2013)

Małgorzata B. Borowa
Autorka jest doświadczoną specjalistką z zakresu wdrażania systemów zarządzania compliance (Compliance Management System) i zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach na całym świecie, posiadającą bogate doświadczenie w funkcjach odpowiedzialnych za compliance (były Compliance Officer) jak i zarządzanie ryzykiem w giełdowych spółkach niemieckich. Obecnie kieruje firmą doradczą MBB Consulting z siedzibą w Monachium i jest Prezesem Zarządu Fundacji Rozwoju Compliance z siedzibą w Warszawie.
Abstrakt

W dobie wciąż rosnącej liczby regulacji prawnych, działalność wszelkiego rodzaju organizacji, a przede wszystkim przedsiębiorców, w stale zmieniającym się i niedoskonałym otoczeniu biznesowym, narażona jest na potencjalne i zarazem bardzo prawdopodobne kolizje z prawem. W związku z tym, ryzyko braku zgodności staje się zarówno dla organizacji, jak i organów zarządzających nimi, coraz bardziej realnym zagrożeniem. Jako młoda, balansująca na granicy prawa i ekonomii dziedzina – compliance nie została jeszcze oprawiona w sztywne, instytucjonalne ramy. W związku z tym, w dalszym ciągu ogromną rolę odgrywa praktyka compliance. Szczególnego znaczenia nabiera ona w dużych i średnich organizacjach, dla których wyzwaniem jest przede wszystkim skuteczne budowanie instytucjonalnych form organizacyjnych compliance, tzw. programów compliance zajmujących się zarówno wypracowywaniem prewencyjnych rozwiązań o charakterze systemowym, ale także na bieżąco rozwiązujących pojawiające się problemy. Jednak, „by mieć skuteczny program compliance, lub inaczej program zapewnienia zgodności, organizacja musi ustanowić i utrzymać kulturę organizacyjną, która zachęca do etycznego postępowania oraz zobowiązanie do zgodności z prawem”. Aby skutecznie i sprawnie zarządzić ryzykiem braku zgodności w organizacjach, niejednokrotnie należy rozważyć systemowe podejście do zarządzania tym ryzykiem, poprzez wdrożenie zasad compliance we wszystkich procesach organizacji, przez co rozumiemy tzw. Compliance Management System.