Abstrakt
Od 1.1.2010 r. w polskim prawie obowiązuje zakaz reklamy hazardu pod groźbą kary kryminalnej. Na mocy art. 103 ustawy z 19.11.2009 r. o grach hazardowych1, do rozdziału 9 Części szczególnej Kodeksu karnego skarbowego2 dodano wówczas przepisy art. 110a. Zdefiniowano w nich przestępstwo skarbowe zakazanej reklamy lub promocji gier hazardowych (§ 1); przestępstwo skarbowe czerpania korzyści z zakazanej promocji lub reklamy gier hazardowych (§ 2) oraz „zbiorcze” wykroczenie skarbowe „wypadku mniejszej wagi” (§ 3), stanowiące czyn zabroniony przepołowiony z tymi przestępstwami skarbowymi. Normatywna lokalizacja czynów zabronionych przez przepisy
Czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy
W polskim prawie karnym obowiązuje bardzo wiele ustawowych zakazów prowadzenia działalności reklamowej na określonych polach3. Zakaz dotyczący reklamy lub promocji gier hazardowych jest jednym z nich. Do dnia wejścia w życie HazardU zakaz reklamy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach wynikał z
Prawnokarny zakaz dotyczący działalności reklamowej, wprowadzono do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji5 z dniem 10.11.2002 r.6. Od tej daty wszystkie przejawy nieuczciwej reklamy, zdefiniowane w przepisach
Przepis
W konsekwencji dla ustalenia zakresu zakazu karnego zawartego w
Zgodnie z 1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka; 2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi; 3) reklama nierzeczowa, czyli reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów i łatwowierności dzieci; 4) reklama ukryta, tj. wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji; 5) reklama uciążliwa tj. reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji. |
Dwa osobne przepisy
Wyliczenie wariantów nieuczciwej reklamy w
W świetle powyższego na gruncie UZNK zakres ochrony prawnokarnej przed zachowaniami nieuczciwej reklamy jest węższy niż zakres ochrony cywilnoprawnej. Należy bowiem przyjąć, iż zakaz karny obejmuje tylko nazwane delikty nieuczciwej reklamy, co wynika wprost z obowiązywania w polskim prawie wykroczeń zasady określoności czynu zabronionego pod groźbą kary w ustawie – nullum crime sine lege (
Zgodnie z
Nie wdając się w bardziej szczegółowe rozważania na ten temat, które znacznie wykraczają poza ramy niniejszego opracowania, za „przepisy prawa” w rozumieniu
Czyn zabroniony przez KKS
De lege lata zakaz reklamy hazardu wynika z art. 29 HazardU. Jego złamanie może zostać uznane za przestępstwo albo wykroczenie skarbowe (art. 110a § 1 albo 3 KKS). Oczywiście może też zostać uznane za wykroczenie nieuczciwej reklamy (
Z uwagi na swoją naturę prawną, przepisy
Materia prawa karnego skarbowego, w tym zwłaszcza Część szczególna KKS, jest ściśle powiązana z prawem finansowym. Zadaniem prawa karnego skarbowego jest ochrona interesów finansowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i Wspólnot Europejskich (obecnie – de facto – Unii Europejskiej)15 w zakresie wpływów z podatków, ceł, obrotu dewizowego oraz gier hazardowych. Ochrona interesów finansowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i Unii Europejskiej w oparciu o instrumenty karnoskarbowe stanowi istotne dopełnienie podstawowej ochrony interesów fiskusa, realizowanej w oparciu o instrumenty prawa finansowego (sankcje natury administracyjnoprawnej). Normy zakazu i nakazu w prawie karnym skarbowym są „nadbudowane” nad normami prawa podatkowego, prawa celnego, prawa dewizowego oraz prawa gier hazardowych. W prawie karnym skarbowym zostały objęte kryminalizacją określone zachowania naruszające reguły (zakazy i nakazy) wprowadzone w prawie finansowym, co skutkuje blankietowym charakterem większości przepisów części szczególnej KKS, w zakresie dyspozycji definiujących typy czynów zabronionych. W odniesieniu do takich typizacji ustalenie, czy w konkretnym stanie faktycznym doszło do realizacji znamion czynu zabronionego jest możliwe dopiero przy zastosowaniu właściwego przepisu części szczególnej KKS w powiązaniu z uzupełniającymi go przepisami prawa finansowego, w tym – od 1.5.2004 r., od daty wejścia Polski do Unii Europejskiej – często także przepisami prawa unijnego16.
Uzupełnienie przepisów karnych zawartych w Części szczególnej KKS odpowiednimi przepisami prawa finansowego jest niezbędne dla dokonania prawidłowej wykładni znamion strony przedmiotowej przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych, tj. dla ustalenia [...]