Monitor Prawniczy

nr 7/2012

"Keyword advertising" jako jedna z wiodących form reklamy internetowej i związane z nią ryzyka w aspekcie prawnym

Marcin Rogowski
Autor jest doktorantem na European University Institute we Florencji.
Piotr Grabowski
Autor jest asystentem sędziego w Sądzie Okręgowym w Warszawie.
Abstrakt

Dynamiczny rozwój usług świadczonych drogą elektroniczną doprowadził do wykształcenia się całkowicie nowych działań rynkowych w zakresie szeroko pojętej aktywności promocyjnej. Jedną z najpowszechniejszych i jednocześnie najbardziej innowacyjnych form reklamy jest technika ogłoszeń internetowych, polegająca na wykupywaniu miejsc na liście odsyłaczy wyświetlanej w wyszukiwarce internetowej (keyword advertising). Usługa ta spowodowała pojawienie się praktycznych problemów na płaszczyźnie usług reklamowych oferowanych w wyżej opisanej formie. Nierzadko występowały przypadki wykorzystania w zakresie promocji internetowej, opartej jedynie na wprowadzeniu określonego hasła w pole wyszukiwarki, cenionych przez konsumentów oznaczeń, schematów i wzorów w celu wprowadzenia nabywcy w błąd co do jakości i pochodzenia towaru. Niniejszy artykuł przedstawia analizę orzecznictwa TS dotyczącą wskazanego problemu, pozwalającą na wyodrębnienie szeregu przesłanek, których zaistnienie jest konieczne dla skorzystania przez właściciela znaku z instrumentów ochrony zarejestrowanego przez niego oznaczenia. Trybunał w sposób jednoznaczny odpowiedział również na pytanie dotyczące ewentualnej odpowiedzialności podmiotu świadczącego usługę odsyłania.