Monitor Prawniczy

nr 3/2012

Kilka uwag o „wykroczeniu skarbowym” z ustawy hazardowej

Sebastian Kowalski
Autor jest sędzią Sądu Rejonowego w Wałbrzychu.
Abstrakt

O sankcjach za nieprzestrzeganie przepisów ustawy hazardowej1 niejednokrotnie już pisano, najczęściej – niestety słusznie – krytycznie2. Negatywne skutki pośpiechu jaki towarzyszył stanowieniu prawa zawartego w rzeczonej ustawie są dostrzegalne również w praktyce sądowej, w szczególności, gdy chodzi o stosowanie przepisów art. 142 HazardU. Zgodnie z pierwszym przepisem zawartym w tym artykule, osoba kierująca działalnością gastronomiczną, handlową lub usługową w lokalu, w którym znajduje się punkt gry na automatach o niskich wygranych, jest obowiązana pisemnie powiadomić właściwego ze względu na lokalizację lokalu naczelnika urzędu celnego o wstawieniu do lokalu automatu do gier – przed jego uruchomieniem. W art. 142 ust. 2 HazardU ustawodawca zdecydował, że ten kto wbrew temu obowiązkowi nie zawiadamia naczelnika urzędu celnego o wstawieniu do lokalu automatu do gier podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Prima facie wydawałoby się, że nie respektując nakazu określonego w art. 142 ust. 1 HazardU popełnia się wykroczenie skarbowe – zasugerował to wyraźnie ustawodawca w kolejnym przepisie wymienionego artykułu. Sugestia ta jest jednak myląca, a skutki tej ewidentnie złej merytorycznie regulacji znacznie dalej idące niż mogłoby się to wydawać.

Wykroczenie skarbowe, które nie jest wykroczeniem skarbowym

Jak wiadomo, wykroczenia skarbowe to czyny zabronione, społecznie szkodliwe w stopniu więcej niż znikomym, zawinione, o znamionach określonych w Kodeksie karnym skarbowym3 zagrożone karą grzywny określoną kwotowo4. Jedną z cech charakterystycznych wykroczeń skarbowych jest to, że ustawowe określenie znamion tych czynów zabronionych jako takich ma miejsce wyłącznie w KKS. Wyraźnie stanowi o tym przepis art. 53 § 1 zd. 2 KKS i nie wydaje się, aby miał to być jedynie postulat kierowany do ustawodawcy5. Przeciwnie, jest to raczej przepis kierowany do interpretatora tekstu ustawy karnej, którego funkcją jest wyznaczenie zakresu pojęcia „wykroczenie skarbowe” używanego w kodeksie6. Z treści tego przepisu można łatwo wyprowadzić wniosek, że wszelkie czyny zagrożone pod groźbą kary grzywny oznaczonej kwotowo znajdujące się poza KKS nie są wykroczeniami skarbowymi7.

Już w uchwale pełnego składu Izby Karnej Sądu Najwyższego z 4.4.2005 r.8, a więc jeszcze przed nowelizacją KKS, którą wprowadzono zd. 2 do przepisu art. 53 § 1 KKS, wyrażono pogląd, że prawo karne skarbowe stanowiąc w pełni autonomiczną dziedzinę prawa karnego ma wyłączność na statuowanie czynów karalnych. Właśnie tę wyłączność, jak pisze L. Wilk, zadekretowano wprowadzając do KK przepis art. 53 § 1 zd. 2 KKS, co zaakcentowało hermetyczny i zamknięty charakter tego kodeksu9. Nie można też nie dostrzec [...]