Abstrakt
Po ponad sześciu latach od dokonania jednej z najobszerniejszych nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego1 mamy do czynienia z kolejną – równie obszerną i poważną – nowelizacją kodeksu, dokonaną mocą ustawy z 16.9.2011 r. – o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw2, która wchodzi w życie 3.5.2012 r.3 W części I opracowania – MoP Nr 1 i 2/2012 – są przedstawione nowe uregulowania w zakresie postępowania rozpoznawczego. W niniejszym artykule omówione zostały zagadnienia udziału w postępowaniu organizacji pozarządowych, wpływu ogłoszenia upadłości na postępowanie cywilne, środków zaskarżenia oraz pozostałe zmiany w postępowaniu rozpoznawczym. W numerach 3 i 4/2012 przedstawione zostaną zmiany w zakresie postępowania zabezpieczającego i egzekucyjnego.
Udział w postępowaniu organizacji pozarządowych
Udział w postępowaniu cywilnym innych podmiotów niż strony procesowe (uczestnicy postępowania nieprocesowego czy strony postępowania egzekucyjnego), a w szczególności możność wszczynania przez te podmioty postępowania wiąże się z zasadą dyspozycyjności (rozporządzalności). Zasada ta – i przeciwna jej zasada oficjalności (czyli działania z urzędu) – rządzi kwestią, komu służy możność rozporządzania przedmiotem postępowania oraz środkami zaczepnymi i obronnymi w postępowaniu. Jeżeli możność ta służy podmiotom, których sfery prawnej dotyczy postępowanie, mówimy o zasadzie dyspozycyjności, jeżeli natomiast służy ona czynnikom oficjalnym, jak przede wszystkim sądowi i prokuratorowi, mówimy o zasadzie oficjalności. Dyspozycyjność odnosząca się do przedmiotu postępowania nosi nazwę dyspozycyjności materialnej, dyspozycyjność zaś odnosząca się do środków zaczepnych i obronnych to dyspozycyjność formalna4. Do zakresu dyspozycyjności materialnej należy przede wszystkim akt wszczęcia postępowania, lecz również takie akty, jak zakreślenie granic poszukiwanej ochrony prawnej, zmiana żądania udzielenia ochrony prawnej, cofnięcie pozwu albo wniosku wszczynającego postępowanie.
W procesie wszczęcie postępowania może nastąpić tylko przez wytoczenie powództwa lub skierowanie do sądu wniosku zastępującego pozew (np. w sprawach z zakresu prawa pracy, wniosek pracownika o polubowne załatwienie sprawy przed komisją pojednawczą przekazany w razie niezawarcia ugody przez komisję na żądanie pracownika sądowi pracy) oraz przez wniesienie do sądu odwołania od decyzji administracyjnej (np. odwołanie od decyzji i zażalenie od postanowienia prezesów określonych urzędów, m.in. Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo odwołanie ubezpieczonego w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych od decyzji organu rentowego5), nie może zaś nastąpić z urzędu. Jednak powództwo może wytoczyć nie tylko podmiot, którego sfery prawnej dotyczy sprawa, ale także inny podmiot (prokurator – art. 7 oraz 55 i n. KPC, organ państwowy – np. Rzecznik Praw Obywatelskich lub inny organ, do którego stosuje się odpowiednio przepisy o prokuratorze, a także organizacja społeczna – po wejściu w życie omawianej nowelizacji, organizacja pozarządowa).
W obowiązującym stanie prawnym brak jest legalnej definicji pojęcia organizacji społecznej, odnoszącej się do wszystkich stosunków prawnych. Pomimo, że w postępowaniu cywilnym mogą brać udział jedynie organizacje społeczne, które spełniają warunki określone w KPC, to i w tym kodeksie nie występuje definicja tego pojęcia6. W doktrynie przyjmuje się, że przez organizacje społeczne należy rozumieć wszelkie trwałe, dobrowolne zrzeszenia osób fizycznych i prawnych, tzn. takie grupy tych podmiotów, które są związane wspólnym celem i stałą więzią organizacyjną, niewchodzące w skład aparatu państwowego i niebędące zarazem spółkami prawa prywatnego; od tych ostatnich odróżnia je dążenie do ochrony także interesu społecznego, a nie tylko interesu swoich członków7.
W praktyce organizacjami społecznymi występującymi w postępowaniu cywilnym są najczęściej szczególne formy zrzeszeń w postaci stowarzyszeń, lecz zalicza się do nich również związki zawodowe, organizacje pracodawców, organizacje promujące rozwój lokalny, a także organizacje o charakterze politycznym8. Natomiast dyskusyjna była kwestia uznania fundacji za organizacje społeczne.
Wskazane wątpliwości interpretacyjne oraz niespójność unormowań spowodowana kolejnymi nowelizacjami Kodeksu sprawiła, że twórcy nowelizacji postanowili zastąpić pojęcie „organizacji społecznych” innym, występującym w ustawie z 24.4.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie9 pojęciem „organizacji pozarządowych”. Jego zakres jest dostatecznie szeroki, aby objąć wszystkie jednostki mieszczące się w dotychczasowym określeniu „organizacje społeczne”, w tym związki zawodowe, a zarazem pozwala ono uniknąć dotychczasowych wątpliwości co do przynależności do kręgu organizacji społecznych np. fundacji. Proponowane określenie koresponduje również z szeroko stosowanym obecnie pojęciem „sektora pozarządowego”10.
Konsekwencją tej zmiany jest modyfikacja wszystkich przepisów KPC, które operowały terminem „organizacja społeczna”. Jeżeli chodzi o kwestie merytoryczne, w pierwszej kolejności skorygowano brzmienie art. 8, co wychodzi naprzeciw wypowiedziom literatury o nieprawidłowości jego dotychczasowego sformułowania, w myśl którego organizacja społeczna może spowodować wszczęcie postępowania, ponieważ organizacja ta wytaczając powództwo, sama wszczyna proces (uwaga ta dotyczy również prokuratora, który zgodnie z art. 7 może żądać wszczęcia postępowania, podczas gdy prokurator wytaczając powództwo także sam wszczyna proces, czego już nie sprostowano)11.
Dotychczasowe brzmienie przepisów art. 61 i 62 KPC powoduje, że organizacjom społecznym przysługuje uprawnienie do wytoczenia powództwa na rzecz obywatela bez jego wiedzy, a nawet wbrew jego woli. Rozwiązanie takie stawia organizacje w roli zbliżonej do organu państwowego, jak prokuratora czy Rzecznika Praw Obywatelskich lub inspektora pracy i stanowi daleko idące odstępstwo od podstawowych dla procesu cywilnego zasad kontradyktoryjności i dyspozycyjności. W literaturze podnoszono, że organizacje społeczne uczestniczące w postępowaniu cywilnym powinny pełnić rolę służebną, a nie nadrzędną, w stosunku do podmiotów, których praw i obowiązków dotyczy postępowanie. Stąd postulowano, że właściwe jest przyznanie im statusu zbliżonego do statusu interwenienta ubocznego. Organizacja społeczna powinna być bowiem, w pierwszym rzędzie, „pomocnikiem strony”12. Dlatego w nowym brzmieniu art. 61 § 1 wskazano, że [...]