Monitor Prawniczy

nr 19/2011

Orzekanie o zmianie zawartego w wyroku rozwodowym rozstrzygnięcia o miejscu pobytu dziecka a ograniczenie władzy rodzicielskiej

Tadeusz Zembrzuski
Autor jest adiunktem w Katedrze Postępowania Cywilnego na WPiA Uniwersytetu Warszawskiego, radcą prawnym, członkiem Biura Studiów i Analiz Sądu Najwyższego.
Abstrakt

I. Przepisy dotyczące składu sądu mają charakter norm ustrojowych, kształtują i wpływają na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Wyrażona w art. 47 KPC zasada orzekania w składzie jednoosobowym znajduje odpowiednie zastosowanie w postępowaniu nieprocesowym (art. 13 § 2 KPC)1. Artykuł 509 KPC2 stanowi, że sprawy o przysposobienie, o pozbawienie lub ograniczenie władzy rodzicielskiej w I instancji sąd rozpoznaje w składzie jednego sędziego i dwóch ławników3. Ciężar gatunkowy decyzji, ingerencja we władzę rodzicielską, uzasadnia wprowadzenie wyjątku w postaci orzekania w składzie ławniczym. Ustawodawca zakłada, że kolegialność składu orzekającego zwiększy w tym wypadku gwarancję prawidłowego orzekania4. Przyjęcie założenia, że rozpoznawanie spraw w składzie ławniczym ma charakter wyjątkowy5, przemawia za koniecznością jego wyznaczania jedynie „w sprawach o – verba legis – pozbawienie lub ograniczenie władzy rodzicielskiej”6. Współcześnie zwraca się uwagę, że wykładnia art. 509 KPC jako przepisu wyjątkowego ma charakter ścisły i zwężający7, powinna uwzględniać dyrektywy wynikające zarówno z prawa materialnego, jak i prawa procesowego8.

Rozpoznanie sprawy w innym składzie nie wiąże się stricte z jakością orzekania. Trafne jest twierdzenie B. Dobrzańskiego, że: „nie można (…) argumentować, że skład z ławnikami, czy w ogóle liczniejszy, jest zawsze lepszy od składu jednoosobowego, czy mniej licznego”9. Błędna kwalifikacja i ocena charakteru sprawy, w powiązaniu z wyznaczeniem niewłaściwego składu sądu, ma jednak daleko idące konsekwencje procesowe. O ich wadze świadczy sankcja związana z ich naruszeniem, tj. nieważnością postępowania (art. 379 pkt 4 KPC).

II. Unormowanie stosunków między rodzicami a dziećmi wymaga uwzględnienia dobra osób małoletnich oraz zbieżnego z nim interesu społecznego10. Ingerencja władzy państwowej w wykonywanie przez rodziców władzy rodzicielskiej może mieć postać ograniczenia, zawieszenia, czy też pozbawienia. Instytucja „ograniczenia władzy rodzicielskiej” nie jest instytucją jednolitą11. Ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia, jak również nie sporządził katalogu mieszczących się w nim spraw. Dokonanie oceny w tym zakresie należy do sądu. Konieczność apriorycznej i dokonywanej w okolicznościach konkretnej sprawy oceny wiąże się z ryzykiem powstawania niepożądanych rozbieżności i wątpliwości w judykaturze, czego przykładem może być orzekanie w sprawach o zmianę zawartego w wyroku orzekającym rozwód rozstrzygnięcia o miejscu pobytu dziecka.

W praktyce sądów powszechnych problematyka ta wiązana bywa z [...]