Monitor Prawniczy

nr 14/2011

Zmiany Kodeksu postępowania administracyjnego z lat 2009–2011

Janusz Borkowski
Autor jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Łódzkiego, sędzią NSA w stanie spoczynku.
Abstrakt

kodeks postępowania administracyjnego, podobnie jak inne kodeksy prawa procesowego, poddawany jest nowelizacjom o różnym zakresie wynikającym ze zmian w stanie prawnym pozakodeksowym oraz znacz­niejszym nowelizacjom dostosowującym z reguły przepisy kodeksowe do nowych wymagań stawianych działaniom administracji publicznej. W niniejszym artykule przedstawiono główne treści zmian wprowadzonych do KPA w ciągu ostatnich 3 lat przez przepisy wielu różnych odrębnych ustaw. Do najważniejszych zaliczyć można zmiany procesowej pozycji organów administracyjnych oraz stron i innych uczestników postępowania, w tym poszerzenie uprawnień procesowych fachowych pełnomocników stron, a także zmiany dotyczące czynności procesowych, ich treści i przebiegu oraz weryfikacji załatwienia sprawy administracyjnej w trybie zwykłym i trybach nadzwyczajnych. Zauważyć można tendencję ustawodawcy do uproszczania czynności postępowania administracyjnego oraz łagodzenia ogólnych obowiązków procesowych stron postępowania administracyjnego, z jednoczesnym zwiększaniem obowiązków procesowej aktywności organu administracyjnego i utrzymaniem wymagania sprawnego, wnikliwego, w pełni zgodnego z prawem działania.

Wprowadzenie

Nowelizacje KPA były dokonywane jako aktualizujące unormowania prawne1 lub też jako rozleglejsze o znaczeniu modernizacyjnym. Jedna z donioślejszych modernizacji prawnych KPA była przeprowadzona nowelą z 1980 r.2, obecnie takie znaczenie można przypisać łącznym następstwom wielu zmian wprowadzonych do przepisów KPA kilkoma ustawami z lat 2009–2011.

W porządku chronologicznym będą to następujące ustawy: z 23.10.2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów3; z 12.2.2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw4; z 5.8.2010 r. o ochronie informacji niejawnych5; z 3.12.2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania6; z 3.12.2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi7; z 20.1.2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa8; z 25.3.2011 r. o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców9. Wymienione ustawy są podstawą zmian wprowadzonych do 44 przepisów KPA, z których 25 można zakwalifikować do kategorii innowacyjnych, natomiast 19 uznać za porządkowe.

Technika legislacyjna ostatnich lat ukrywa w wielu przypadkach czysto formalny charakter zmian w ten sposób, że gdy trzeba do przepisu dodać jeden wyraz lub numer artykułu w odesłaniu wewnętrznym, to wpisuje się cały tekst przepisu, co nadaje nowelizacji imponujący wygląd zewnętrzny przy nikłej rzeczywistej treści prawnej. Przypomina to praktykę pisarską osób honorowanych od każdego wiersza tekstu niezależnie od wymagań narracji.

Problematykę prawną wynikającą z nowych lub zmienionych przepisów prawnych KPA można najogólniej ująć w dwóch kategoriach: podmiotowej, odnoszącej się do zmiany procesowej pozycji organów administracyjnych oraz stron i innych uczestników postępowania (statyka procedury); przedmiotowej dotyczącej czynności procesowych, ich treści i przebiegu oraz weryfikacji załatwienia sprawy administracyjnej w trybie zwykłym i trybach nadzwyczajnych (dynamika procedury). Podział nie jest w pełni rozłączny, ponieważ zawsze istnieje wzajemne oddziaływanie dwóch wyróżnionych kategorii, ale jest on przydatny w celu podkreślenia skutków zmian w stanie prawnym wprowadzonych w ostatnich kilku latach. Rozważania trzeba poprowadzić w odniesieniu do zmian stanu prawnego o nowych treściach, a zmiany typowo porządkowe trzeba będzie czasem tylko zasygnalizować.

Zmiana procesowej pozycji organów administracyjnych oraz stron i innych uczestników postępowania

Zauważyć trzeba, że w wielu nowelizacjach ujawniło się nowe zjawisko unifikacyjnego przepływu niektórych założeń procesowej regulacji pomiędzy procedurą jurysdykcyjną ogólną i szczególną. Jest to korzystne dlatego, że przyczynia się do zachowania jednakowych lub bardzo podobnych standardów działań administracji publicznej w jej stosunkach z jednostką. Taki stan regulacji prawnej jest osiągany paralelnymi nowelizacjami KPA i części procesowej ustawy z 29.8.1997 r. – ordynacja podatkowa10, ale przez przenoszenie wzorów regulacji wypróbowanych w jednej procedurze jurysdykcyjnej do drugiej, tak było np. w przypadku rozprawy administracyjnej w postępowaniu podatkowym lub też wprowadzenia w postępowaniu ogólnym podstaw do odmowy jego wszczęcia.

W ocenie nowych elementów w pozycji procesowej organu administracyjnego na uwagę zasługuje przede wszystkim, chociaż nie wyłącznie, zmiana treści regulacji prawnej dotycząca przepisów art. 16 § 1, art. 37 § 1 i 2, art. 61a § 1 i 2, art. 73 § 1 oraz art. 74 § 1, art. 76a § 1–4, art. 154 § 1 i art. 155 KPA. Godzi się też zwrócić uwagę na to, że zmieniło się znaczenie określenia podstaw odpowiedzialności pracownika w art. 38 in fine.

W odniesieniu do sytuacji procesowej stron postępowania można zwrócić uwagę zwłaszcza na przepisy art. 14 § 1, art. 16 § 1, art. 37 § 1 i 2, art. 65 § 1, art. 66 § 1, art. 73 § 1, 1a i 2, art. 74 § 1, art. 101 § 1 i 3, art. 145b § 1, art. 147 zd. 2, art. 149, w pewnym zakresie również art. 220 § 1. Wyraźnie została wzmocniona procesowa rola pełnomocników stron, na co wskazują przepisy art. 33 § 3, art. 40 § 2, 4 i 5 oraz zwłaszcza art. 76a KPA.

Te same przepisy KPA wymagają rozpatrzenia i oceny w odniesieniu do zmian zakresu i skutków czynności procesowych oraz oddziaływania na sprawność postępowania administracyjnego. W toku czynności procesowych elementy podmiotowe i przedmiotowe zawsze ujawniają liczne związki i dlatego wydzielenie w rozważaniach kategorii przedmiotowej może być tylko umowne, jak o tym już wspomniano.

Zmiany dotknęły pozycji prawnej organów zamykających tok instancji administracyjnych w postępowaniu administracyjnym nowym określeniem zakresu ostateczności decyzji administracyjnej (art. 16 § 1 KPA), wprowadzenie wezwania do usunięcia stanu niezgodnego z prawem w przypadku bezczynności lub przewlekłości postępowania (art. 37 § 1 i 2 KPA), ograniczenie wzruszenia decyzji ostatecznych prawidłowych (lub z wadami niekwalifikowanymi) przez dopuszczenie wyłącznie ich odwołalności (art. 155 § 1 i art. 155 KPA). Na pozycję procesową organów orzekających w sprawach administracyjnych wpłynęła zmiana konstrukcji prawnej art. 73 § 1 KPA, który stanowił poprzednio o [...]