Monitor Prawniczy

nr 20/2010

Zarząd spadku nieobjętego w ujęciu przepisów KPC – cz. III

Andrzej Stempniak
Autor jest sędzią Sądu Rejonowego w Turku.
Abstrakt

Część trzecia niniejszego opracowania stanowi kontynuację rozważań dotyczących postępowania o zarząd spadku nieobjętego (art. 666–668 KPC). W tej części artykułu przybliżono zagadnienie właściwości sądu oraz poddano krytyce możliwość powierzenia spraw o zarząd spadku nieobjętego referendarzom sądowym. Przedstawiona została również problematyka uczestników postępowania o zarząd spadku nieobjętego i kwestia posiedzeń sądowych w tego rodzaju sprawach. Bliższej analizie poddano także instytucje pokrewne zarządowi spadku nieobjętego, a więc zabezpieczenie spadku, zarząd wykonawcy testamentu i postępowanie upadłościowe. W dalszej części opracowania omówiono pozycję prawną kuratora spadku i zarząd sprawowany przez ten podmiot. W końcowej części zostały poddane analizie orzeczenia i środki zaskarżenia w postępowaniu dotyczącym zarządu spadku nieobjętego.

Właściwość sądu

Czynności w sprawach o zarząd spadku nieobjętego należą do zakresu działania sądów i są podejmowane w postępowaniu nieprocesowym (por. art. 627 i 666–668 KPC). Zgodnie z zasadami określonymi w art. 507 i 509 KPC, sprawy te rozpoznają sądy rejonowe, a orzeka w nich jeden sędzia bez udziału ławników. Postępowanie dotyczące zarządu spadku nieobjętego prowadzone jest przez sąd określany mianem sądu spadku. Ustawa posługuje się tutaj pojęciem sądu w znaczeniu funkcjonalno-proceduralnym1. Sądem spadku jest sąd rejonowy określany według kryteriów wskazanych w art. 628 KPC. Wyłącznie właściwy będzie zatem sąd ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy2, a jeżeli jego miejsca zamieszkania w Polsce nie da się ustalić, będzie to sąd miejsca, w którym znajduje się majątek spadkowy lub jego część3. W wypadku gdy majątek spadkowy znajduje się na obszarze właściwości kilku sądów, przed wnioskodawcą otwiera się możliwość wyboru sądu (art. 43 § 1 w zw. z art. 13 § 2 KPC). Mamy tu do czynienia z sytuacją, w której do miana sądu spadku konkuruje kilka sądów, z których każdy jest właściwy do rozpoznania sprawy o ustanowienie zarządu spadku nieobjętego. Dokonanie wyboru przez wnioskodawcę jednego z tych sądów i wniesienie do niego wniosku powoduje, że tylko ten sąd staje się wyłącznie właściwy do przeprowadzenia postępowania dotyczącego zarządu spadku nieobjętego. Analogicznie będzie w sytuacji, gdy do jednego z kilku właściwych sądów spadku wpłynie zawiadomienie o istnieniu spadku nieobjętego i dojdzie do wszczęcia przez ten sąd postępowania z urzędu. W tym przypadku sąd inicjujący postępowanie z urzędu, po dokonaniu stosownych ustaleń co do miejsca położenia majątku spadkowego, obowiązany będzie powiadomić inne sądy spadku o tym, że właściwe postępowanie dotyczące ustanowienia zarządu spadku nieobjętego toczy się już w tym sądzie. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść do nieprawidłowego prowadzenia równoległych postępowań przez właściwe miejscowo sądy spadku. Wyłącznie właściwy bowiem będzie ten sąd, który pierwszy wszczął postępowanie. W braku podstaw wskazanych w art. 628 zd. 1 KPC sądem spadku będzie sąd rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy (art. 628 zd. 2 KPC).

Przy omawianiu właściwości miejscowej sądu w sprawach o zarząd spadku nieobjętego nie można tracić z pola widzenia art. 508 § 2 i 3 KPC. Unormowania te umożliwiają wyznaczenie w drodze delegacji innego sądu do rozpoznania sprawy. Jak postanawia art. 508 § 2 KPC, w wypadku, gdy sąd właściwy nie może z powodu przeszkody rozpoznać sprawy lub podjąć innej czynności albo gdy wymagają tego względy celowości, sąd nad nim przełożony wyznaczy na posiedzeniu niejawnym inny sąd do rozpoznania sprawy w całości lub w części. Wyznaczenie to następuje z urzędu albo na przedstawienie sądu właściwego, albo też na wniosek właściwego organu lub osoby zainteresowanej, po wysłuchaniu w razie potrzeby innych osób zainteresowanych (art. 508 § 3 KPC).

Referendarz sądowy

Przedstawiając zagadnienie właściwości sądu podkreślono, że w sprawach o zarząd spadku nieobjętego orzeka sędzia. Trzeba jednak dostrzec też regulację zawartą w art. 5091 § 3 KPC4, zgodnie z którą czynności w sprawach z zakresu prawa spadkowego może wykonywać referendarz sądowy5, z wyłączeniem prowadzenia rozprawy, zabezpieczenia spadku oraz przesłuchania świadków testamentu ustnego. Wyłączenie to nie zawiera spraw o zarząd spadku nieobjętego. Referendarz może zatem dokonywać czynności związanych z zarządem spadku nieobjętego, a więc decydować również o ustanowieniu kuratora spadku6. Zdaniem M. Uliasza, przepis art. 5091 § 3 KPC należy ujmować jako lex specialis w stosunku do art. 627 KPC stwierdzającego, że postępowanie spadkowe należy do zakresu działania sądów7.

Zastrzeżenia co do słuszności przyjętych rozwiązań legislacyjnych w tym zakresie zgłosił M. Margoński8. Zdaniem tego autora, w sprawach o zarząd spadku nieobjętego, w początkowej fazie postępowania pojawia się konieczność posiłkowania się instrumentami zabezpieczenia spadku. Ustawodawca wyłączył natomiast referendarzy od spraw o zabezpieczenie spadku pozostawiając je kognicji sądów, wychodząc zapewne z założenia, że sprawy te są na tyle złożone i dotyczą tak istotnej materii, jaką stanowi zachowanie własności i prawa dziedziczenia. Dziwić więc może powierzenie referendarzom znacznie trudniejszych spraw, jakimi są zarządy spadkami nieobjętymi i zarządy nad kuratorami spadku. Jak zauważył M. Margoński „część referendarzy sądowych może cechować biurokratyczna nadgorliwość lub nadmierna ostrożność paraliżująca prawidłowy zarząd spadkiem”9.

Podzielam krytyczne uwagi zgłoszone przez M. Mar­gońskiego i uważam, że sprawy o zarząd spadku nieobjętego powinny podlegać kognicji sądu. Zmiany legislacyjne mające na celu odciążenie sądów od niektórych czynności (spraw) i powierzenie ich dokonywania referendarzom sądowym powinny być poprzedzone racjonalną analizą dotychczasowego stanu prawnego, a niepodejmowane ad hoc bez znajomości przedmiotu regulacji prawnej10. Trudno znaleźć uzasadnienie w kategoriach racjonalnego ustawodawcy, dlaczego zabezpieczeniem spadku ma się zajmować sąd, a zarządem spadku nieobjętego referendarz sądowy. Przyjmuje się, że zabezpieczenie spadku jest subsydiarne względem zarządu spadku nieobjętego11. Zakresy przedmiotowe obu tych postępowań zawierają wiele wspólnych elementów, pomimo że realizują one odmienne cele. Już choćby więc z tego względu niemożliwe staje się wytłumaczenie zamysłu ustawodawcy.

Uczestnicy postępowania

Przedstawienie zagadnienia uczestników postępowania dotyczącego zarządu spadku nieobjętego wymaga odniesienia do poszczególnych stadiów tego postępowania12. W uregulowanym w art. 666–668 KPC postępowaniu można wyróżnić trzy stadia:

1) ustanowienie zarządu,

2) sprawowanie zarządu,

3) uchylenie zarządu.

Pierwsze z tych stadiów związane będzie z rozstrzygnięciem, czy będzie zachodziła konieczność ustanowienia zarządu spadku nieobjętego, a w razie potrzeby także powołania kuratora spadku. Drugie stadium postępowania będzie związane z wykonywanym przez kuratora spadku zarządem spadku nieobjętego. Trzecie stadium omawianego postępowania będzie dotyczyć zakończenia sprawowanego przez kuratora spadku zarządu. Prześledzenie biegu postępowania dotyczącego zarządu spadku nieobjętego w ujęciu chronologicznym będzie zazwyczaj wskazywać na dynamiczne zmiany kręgu uczestników tego postępowania. W stadium sprawowania zarządu czynności podejmowane przez kuratora spadku będą powodować zwiększanie się liczby ujawnianych stopniowo uczestników postępowania. M. Margoński słusznie zauważył, że w dalszej fazie postępowania uczestnicy, którzy mieli interes prawny w powołaniu kuratora spadku, nie będą [...]