Abstrakt
Artykuł przedstawia problem uprawnień konsumenta jako strony umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług i związanej z nią umowy o kredyt konsumencki. W pierwszej kolejności przedstawiono ogólne zasady dotyczące ustalania, czy w danych okolicznościach możemy mówić o umowach wiązanych. Następnie Autorka odnosi się do zagadnienia możliwości uznawania umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług i umowy kredytu za jedną umowę o złożonym charakterze bądź za dwie odrębne umowy. Problem uprawnień konsumenta we wskazanym obszarze ma wymiar europejski, stąd szczegółowo przedstawiono uregulowania w tym zakresie na gruncie prawa konsumenckiego UE, z uwzględnieniem ostatnich w tym zakresie zmian związanych z przyjęciem nowej dyrektywy. Ponadto, w nawiązaniu do europejskich regulacji zostały przedstawione kryteria ochrony konsumenta uwzględnione przez polskiego prawodawcę oraz zaakcentowana potrzeba zmian w tym zakresie.