Monitor Prawniczy

nr 8/2009

W sprawie wykładni art. 24 ust. 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych

Rafał Adamus
Autor jest radcą prawnym.
Abstrakt

Ustawa z 4.9.2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw1 wprowadziła m.in. zmiany do treści art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl. Nowy przepis art. 154 pkt 5a PrZamPubl nakłada na Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych obowiązek prowadzenia, ogłaszania i aktualizowania na stronie internetowej Urzędu wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę – stwierdzoną prawomocnym orzeczeniem sądu – nie wykonując zamówienia albo wykonując je nienależycie. Zgodnie z art. 24a PrZamPubl, zamawiający niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia przekazuje je Prezesowi UZP, który po otrzymaniu odpisu orzeczenia dokonuje zmiany w wykazie, o którym mowa w art. 154 pkt 5a PrZamPubl. Ratio legis regulacji art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl wiąże się z potrzebą eliminowania takich wykonawców, których zacho­wanie w przeszłości zwiększa ryzyko niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia publicznego2. Prawidłowa interpretacja art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl w jego nowym brzmieniu ma niebywałe znaczenie praktyczne z punktu widzenia wykonawców świadczących usługi w sektorze zamówień publicznych.

Uwagi na tle dotychczasowego brzmienia art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl

Dotychczasowe brzmienie art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl było źródłem wielu rozterek interpretacyjnych3.

Dotychczasowa treść art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl miała – przypomnijmy – brzmienie następujące: „Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, a szkoda ta nie została dobrowolnie naprawiona do dnia wszczęcia postępowania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności”. W wyniku wspomnianej nowelizacji ustawodawca wprowadził następujące brzmienie art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl: „Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania”.

Na czoło wysuwało się zagadnienie dotyczące tego, w jaki sposób powinien być stwierdzony fakt wyrządzenia szkody, aby powstały skutki wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Istniała wątpliwość, czy wystarczające było samo oświadczenie zamawiającego, względnie oparcie takiego oświadczenia na dokumentach4, środkach dowodowych5 czy znaczenie rozstrzygające miało mieć jedynie prawomocne orzeczenie sądu. Kwestia ta nie była interpretowana jednolicie. Wobec niejednoznaczności treści ustawy utarła się następująca praktyka, w sytuacji gdy zamawiający podnosił roszczenia o zapłatę odszkodowania (kary umownej). Po pierwsze, wykonawca regulował z tzw. zastrzeżeniem zwrotu kwotę odszkodowania (najczęściej w postaci zryczałtowanej, tj. w postaci kary umownej) na rzecz zamawiającego i następnie kierował na drogę sądową sprawę o zwrot nienależnego świadczenia. Po drugie, jeżeli wcześniej zamawiający potrącił swoje roszczenie odszkodowawcze z roszczeniem o wynagrodzenia wykonawcy, ów wszczynał sprawę o zapłatę brakującej części wynagrodzenia.

Aktualne przesłanki wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

1. Uwagi ogólne

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl, przesłanki do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego są następujące:

  • wyrządzenie szkody przez niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia,
  • stwierdzenie szkody prawomocnym orzeczeniem sądu,
  • wydanie orzeczenia w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia.

Wszystkie trzy wymienione powyżej przesłanki muszą się ziścić kumulatywnie, aby skutecznie wykluczyć wykonawcę z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Każda z tych przesłanek wymaga bliższego omówienia.

Umieszczenie wykonawcy w wykazie prowadzonym przez Prezesa UZP, o którym mowa w art. 154 pkt 5a PrZamPubl nie ma rangi przesłanki dla wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia. Wspomniany wykaz pełni przede wszystkim funkcje informacyjne.

2. Przesłanka wyrządzenia szkody

Przepis art. 24 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl stanowi o wyrządzeniu szkody przez niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia. Treść przywołanego przepisu – jak nietrudno zauważyć – ma [...]