Monitor Prawniczy

nr 6/2009

Utwór jako przedmiot prawa autorskiego

Lech Jaworski
Autor jest adiunktem na Wydziale Prawa i Administracji UW, Instytut Prawa Cywilnego Katedra Własności Intelektualnej i Dóbr Niematerialnych.
Abstrakt

Utwór stanowi centralną kategorię prawa autorskiego, wokół której budowane jest pojęcie tego prawa w zna­czeniu przedmiotowym i podmiotowym1. Stąd określenie co jest, a co być nie może utworem, jest punktem wyjścia rozważań dotyczących ochrony prawnoautorskiej. Niniejszy artykuł prezentuje kryteria i cechy oraz stopień ich nasycenia niezbędne dla przyznania wytworowi pracy człowieka statusu utworu, a tym samym objęcia go prawnoautorską ochroną oraz przesłanki wyłączające taką ochronę prawną.

Określenie pojęcia utworu w polskich ustawach o prawie autorskim

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych2 utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Przykładowe kategorie utworów wyliczone zostały w art. 1 ust. 2 PrAut. W szczególności więc przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),

2) plastyczne,

3) fotograficzne,

4) lutnicze,

5) wzornictwa przemysłowego,

6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i ur­banistyczne,

7) muzyczne i słowno-muzyczne,

8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,

9) audiowizualne (w tym filmowe).

Zawarta w art. 1 ust. 1 PrAut syntetyczna definicja utworu wyraźnie nawiązuje do określenia tego pojęcia w ustawie autorskiej z 1926 r3. Artykuł 1 tej ustawy stanowił bowiem, że „przedmiotem prawa autorskiego jest od chwili ustalenia w jakiej bądź postaci (słowem żywym, pismem, drukiem, rysunkiem, barwą, bryłą, dźwiękiem, mimiką, rytmiką) każdy przejaw działalności duchowej, noszący cechę osobistej twórczości”4. Podobnie też jak obecnie, przepis ten zawierał przykładowy katalog utworów chronionych prawem autorskim. Zgodnie z jego brzmieniem „należą tu w szczególności:

Dzieła, utrwalone słowem żywym, pismem, drukiem; mowy, referaty, wykłady, kazania, improwizacje, listy, pamiętniki; wydane i niewydane książki, broszury, artykuły oraz przygotowawcze do nich narzuty, plany, zarysy i szkice; cały obszar produkcji literackiej, naukowej, a także praktycznej, o ile ostatnia posiada ślady indywidualnego ujęcia treści.

Kompozycje muzyczne wszelkiego rodzaju, czy to samoistne, czy związane ze słowem.

Dzieła z zakresu wszystkich sztuk graficznych i plastycznych: rysunkowe, malarskie, rytownicze, litograficzne, rzeźbiarskie, grawerskie, architektoniczne, dzieła sztuki zdobniczej, stosowanej do rzemiosł i przemysłu, bez względu na ich rodzaj, rozmiary i wartość materiału, zdjęcia fotograficzne lub otrzymane w podobny do fotografii sposób, ilustracje naukowe, mapy i inne pomoce naukowe. W tym wszystkim korzystają z ochrony zarówno wykonanie ostateczne, jak prowadzące do niego szkice, rysunki, plany, modele, projekty.

Utwory sztuki mimicznej (pantomina), rytmicznej (choreografia), żywe obrazy, produkcje kinematograficzne i tym podobne, utrwalone w scenariuszach, rysunkach, fotografiach lub choćby tylko w pamięci pewnej liczby osób”.

Jak widać, katalog ten miał mocno kazuistyczny charakter. W odróżnieniu od niego obecna ustawa skupia się raczej na poszczególnych kategoriach utworów. Są one wyodrębnione według różnych kryteriów, przy czym poszczególne kategorie utworów znajdują się wielokrotnie wzajemnie w stosunku krzyżowania, a nawet zawierania. Jak jednak słusznie zauważają J. Barta i R. Markiewicz, okoliczność ta nie ma istotnego znaczenia, gdyż (z wyjątkiem programów komputerowych, dzieł audiowizualnych i utworów architektonicznych) prawo autorskie nie różnicuje zasad ochrony utworu w zależności od jego kategorii5.

Dla pełnego obrazu omawianej tutaj kwestii należy zaznaczyć, że [...]