Abstrakt
W dniu 5.12.2008 r. przyjęto nowelizację Kodeksu spółek handlowych1, wprowadzającą wiele zmian do polskiej regulacji spółek akcyjnych. Są one rezultatem dostosowania polskiego prawa do unijnej Dyrektywy 2007/36/WE w sprawie wykonywania niektórych praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym2. Nowelizacja KSH reformuje m.in. instytucję pełnomocnictwa do udziału w walnym zgromadzeniu spółki publicznej oraz wprowadza nowe uregulowanie konfliktu interesów pełnomocnika oraz reprezentowanego przez niego akcjonariusza.
Wprowadzenie
ZmKSHU, w ślad za dyrektywą 2007/36, zmierza do poprawy ładu korporacyjnego spółek publicznych działających na terenie Unii Europejskiej. Jej celem jest w szczególności ułatwienie akcjonariuszom tych spółek wykonywania ich praw korporacyjnych3. Oczywistym i podstawowym forum wykonywania tych praw jest walne zgromadzenie. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w zmianach ustawodawczych, które koncentrują się zwłaszcza na ustaleniu standardów ochrony praw akcjonariuszy w strukturze organu właścicielskiego spółek.
Jednym z priorytetów ZmKSHU jest aktywizacja akcjonariuszy przez umożliwienie im swobodnego i technicznie nieskomplikowanego ustanawiania pełnomocników na walnym zgromadzeniu. Wyrazem tego założenia jest likwidacja w spółkach publicznych szeregu ograniczeń związanych z udzieleniem pełnomocnictwa oraz nowe unormowanie zagadnienia konfliktu interesów. Nowelizacja KSH znosi uregulowanie konfliktu interesów wynikające z dotychczasowego brzmienia art. 412 § 3 KSH4, wprowadzając przepis art. 4122 KSH, o nowej treści.
Zróżnicowanie regulacji konfliktu interesów w spółkach niepublicznych i publicznych
Wprowadzony ZmKSHU art. 4122 § 1 KSH stanowi, że członek zarządu i pracownik spółki nie mogą być pełnomocnikami akcjonariusza na walnym zgromadzeniu. Jednocześnie, zgodnie z § 2 tego przepisu, postanowienie § 1 nie dotyczy spółki publicznej. W konsekwencji, zakaz incompatibilitas, wynikający z art. 412 § 3 KSH w dawnym brzmieniu, został, na gruncie nowego stanu prawnego, ograniczony jedynie do spółek niepublicznych. W konsekwencji, z dniem wejścia w życie ZmKSHU, w spółkach publicznych pełnomocnikami akcjonariuszy będą mogli być członkowie zarządu oraz pracownicy spółki5. Rezygnacja z hołdowania zakazowi incompatibilitas w spółkach publicznych jest wyrazem pierwszeństwa postulatu zapewniania akcjonariuszowi nieskrępowanego dostępu do instytucji pełnomocnictwa, przy jednoczesnym skonstruowaniu alternatywnego modelu ochrony przed sytuacją konfliktu interesów6.
Pojęcie konfliktu interesów – podmiotowe kryterium wyróżnienia
Wzorem postanowień dyrektywy 2007/36, w art. 4122 KSH, sytuacja konfliktu interesów została zdefiniowana przy pomocy kryterium podmiotowego. Innymi słowy, środki służące do zniwelowania konfliktu interesów zostały wprowadzone jedynie w sytuacji, gdy pełnomocnikiem na walnym zgromadzeniu jest osoba pełniąca określoną funkcję w strukturze spółki lub jej podmiotach zależnych. Tak więc o konflikcie interesów można mówić – bez względu na inne uwarunkowania i okoliczności – jedynie wówczas, gdy funkcję pełnomocnika sprawuje osoba wskazana w art. 4122 § 3 KSH. Jednocześnie, dla stwierdzenia konfliktu interesów, nie mają znaczenia jakiekolwiek względy przedmiotowe, jak na przykład charakter relacji pomiędzy pełnomocnikiem i członkami organów spółki.
Do grona osób, które, będąc pełnomocnikami, znajdują się w sytuacji konfliktu interesów, należą:
- członek zarządu,
- członek rady nadzorczej,
- likwidator,
- pracownik spółki,
- członek zarządu spółki lub spółdzielni zależnej,
- pracownik spółki lub spółdzielni zależnej.
Na marginesie rozważań dotyczących konfliktu interesów w spółce publicznej wskazać należy, że w odniesieniu do spółek niepublicznych KSH wprowadza co prawda bezwzględny zakaz łączenia funkcji pełnomocnika ze stanowiskiem członka zarządu lub pracownika spółki, ale jednocześnie nie przewiduje jakichkolwiek restrykcji w sytuacji, gdy takim pełnomocnikiem miałaby być osoba inna niż członek zarządu lub pracownik spółki objęta instytucją konfliktu interesów w spółkach publicznych (art. 4122 § 3 KSH). Innymi słowy, w tym samych warunkach podmiotowych (sprawowania przez pełnomocnika funkcji członka rady nadzorczej, likwidatora, członka organu spółki lub spółdzielni zależnej, pracownika spółki lub spółdzielni zależnej) w spółkach publicznych będą istniały szczególne ograniczenia i obowiązki w sprawowaniu funkcji pełnomocnika, podczas gdy pełnienie tej roli na walnym zgromadzeniu spółki niepublicznej nie będzie dotknięte takimi limitami. Pełnomocnictwo na walnym zgromadzeniu – wbrew intencjom prawodawców europejskich – zostało więc w pewnym zakresie uregulowane w Polsce liberalniej w sferze spółki niepublicznej niż publicznej. |
Redakcja art. 4122 § 3 KSH wskazuje, że jest to katalog zamknięty. Innymi słowy, udzielenie pełnomocnictwa jakiejkolwiek innej osobie – spoza sformułowanej listy – nie spowoduje stanu konfliktu interesów w rozumieniu KSH i nie pociągnie za sobą konieczności przeciwdziałania temu konfliktowi, choćby był on – w świetle okoliczności – oczywisty. Stanowisko polskiego ustawodawcy jest więc bardziej liberalne niż europejskiego, ponieważ dyrektywa 2007/36 w art. 10 ust. 3, ustanawia nie enumeratywny, a jedynie przykładowy katalog sytuacji (zachowań) pełnomocnika, które powodują zaistnienie konfliktu interesów. Co więcej, ta przykładowa, wynikająca z dyrektywy 2007/03, lista sytuacji generujących konflikt interesów, jest daleko szersza niż wyczerpujące wyliczenie zawarte w art. 4122 § 3 KSH, obejmując także na przykład osoby powiązane relacjami rodzinnymi z funkcjonariuszami spółki.
Ocena, czy pełnomocnik znajduje się w sytuacji konfliktu interesów i czy – w związku z tym – podlega restrykcjom określonym w art. 4122 KSH, powinna być dokonywana z uwzględnieniem stanu faktycznego i prawnego z dnia odbycia walnego zgromadzenia. Innymi słowy, stan konfliktu interesów powstaje jedynie wówczas, gdy pełnomocnik pełni funkcję członka zarządu7, członka rady nadzorczej, likwidatora, bądź też jest pracownikiem8 spółki lub członkiem organu lub pracownikiem spółki lub spółdzielni zależnej w dniu walnego zgromadzenia. Tym samym prawnie relewantny dla stwierdzenia istnienia konfliktu interesów jest dzień odbycia walnego zgromadzenia, a nie dzień udzielenia pełnomocnictwa9. Nie wydaje się dopuszczalne wprowadzenie dalszych, wynikających ze statutu spółki akcyjnej, stanów faktycznych, prawnych i okoliczności, które stanowiłyby o istnieniu konfliktu interesów i nakładałyby na pełnomocników – innych niż wymienionych w art. 4122 § 3 KSH – wynikające z tego przepisu obowiązki. O ile bowiem w stanie prawnym sprzed ZmKSHU – wobec braku wyraźnej normy wykluczającej taką możliwość – dopuszczano wprowadzenie statutowych ograniczeń i warunków sprawowania funkcji pełnomocnika na walnym zgromadzeniu10, o tyle wobec obecnej – jednoznacznej – treści art. 412 § 2 KSH, nie wydaje się możliwe ograniczanie swobody powoływania pełnomocnika w kwestiach zarówno podmiotowych, jak i przedmiotowych. Stosownie do nowego brzmienia art. 412 § 2 KSH nie można bowiem ograniczać prawa ustanawiania pełnomocnika na walnym zgromadzeniu. Tym samym, nie jest też dopuszczalne, wprowadzanie dodatkowych restrykcji, które – kreując kolejne stany konfliktu interesów – prowadziłyby w istocie do limitowania swobody posługiwania się pełnomocnikiem na walnym zgromadzeniu.
Restrykcje związane z udziałem w walnym zgromadzeniu pełnomocnika znajdującego się w sytuacji konfliktu interesów
Jeżeli pełnomocnictwo do reprezentowania akcjonariusza na walnym zgromadzeniu spółki publicznej zostało udzielone w warunkach kreujących konflikt interesów (a więc dano je jednej z osób wskazanych w art. 4122 § 3 KSH), posługiwanie się nim, z jednej strony, podlega wyjątkowym ograniczeniom, z drugiej zaś nakłada na pełnomocnika obowiązek dochowania szczególnych aktów staranności. Polski ustawodawca ZmKSHU wprowadził każdą z przewidzianych przez dyrektywę 2007/36 restrykcji, zmierzających do złagodzenia skutków konfliktu interesów.
Pełnomocnik działający w warunkach art. 4122 § 3 KSH podlega następującym ograniczeniom:
- ma uprawnienie do reprezentowania akcjonariusza tylko na jednym walnym zgromadzeniu,
- nie może udzielić dalszego pełnomocnictwa (substytucji).
Ustanowienie pełnomocnika tylko na jedno walne zgromadzenie wynika wprost z dyrektywy 2007/36. Stanowi ono, obok ustanowienia pełnomocnika na zgromadzenia odbywające się w określonym czasie, jedyną dopuszczoną przez dyrektywę 2007/36 formę czasowego ograniczenia pełnomocnictwa. W nowelizacji KSH, nie wprowadza się tej formy ograniczenia pełnomocnictwa jako dopuszczalnej generalnie, ale zawęża się sposobność jej wprowadzenia jedynie do pełnomocnictwa w warunkach konfliktu interesów. Zakaz udzielenia substytucji jest natomiast [...]