Monitor Prawniczy

nr 12/2009

Jeszcze o służebności przesyłu

Piotr Lewandowski
Autor jest adiunktem w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni, wieloletnim doradcą prawnym przedsiębiorstw energetycznych.
Abstrakt

Wprowadzenie do Kodeksu cywilnego nowego, ograniczonego prawa rzeczowego pod nazwą służebność prze­syłu1 wywołało dyskusję zarówno wśród prawników, jak i w gronie potencjalnych beneficjentów dokonanych zmian ustawowych. W niniejszym artykule autor jako uczestnik na poziomie eksperckim procesu legislacyjnego2, zakończonego przyjęciem przez parlament i podpisaniem przez Prezydenta ustawy nowelizującej, przedstawia uwagi de lege lata oraz uwagi de lege ferenda, te ostatnie traktując jako propozycje doktrynalne.

Ratio legis

Potrzeba wprowadzenia nowych ram prawnych dla korzystania z cudzych nieruchomości przez przedsiębiorstwa infrastrukturalne nie budzi wątpliwości. Dotychczas stosowane konstrukcje cywilnoprawne wykazywały swoją przydatność tylko w ograniczonym zakresie3. W praktyce wykorzystywane były zarówno instytucje prawa rzeczowego, jak i prawa obligacyjnego, łącznie ze stosowanymi w niektórych przypadkach umowami nienazwanymi. Niezależnie od wybranej instytucji, koniecznym było w każdym przypadku zgodne oświadczenie woli obu stron, przy czym głównym problemem było uzyskanie zgody uprawnionego do nieruchomości na rozsądne i akceptowalne, z punktu widzenia przedsiębiorcy infrastrukturalnego, warunki finansowe korzystania z jego nieruchomości przez przedsiębiorstwo infrastrukturalne. I ta kwestia stanowiła główny motyw postulowanych przez przedsiębiorców zmian ustawodawczych. Była ona również podnoszona w innym kontekście, a mianowicie wysokość przyszłych świadczeń pieniężnych była niewiadomą w momencie podejmowania decyzji inwestycyjnych i pozostawała nią do momentu ustalenia warunków umowy z ostatnim uprawnionym do nieruchomości4. Nowa regulacja powinna umożliwić realne planowanie tzw. kosztów logistycznych budowy urządzeń przesyłowych, obejmujących koszty pozyskiwania gruntów, przez które miałyby przebiegać przesyłowe urządzenia liniowe. Inwestor powinien mieć również pewność uzyskania uprawnienia do korzystania z nieruchomości gruntowych, niezbędnych dla uzasadnionego przyczynami technicznymi przebiegu urządzenia przesyłowego, bez konieczności prowadzenia negocjacji z wieloma podmiotami uprawnionymi do nieruchomości5. Infrastruktura przesyłowa, mająca z reguły charakter liniowy, przebiega przez wiele nieruchomości, do których uprawnienia prawnorzeczowe mają osoby fizyczne lub prawne niezajmujące się przesyłem mediów energetycznych lub wody. Kwestią istotną jest w takiej sytuacji zapewnienie bezkonfliktowego i prawidłowego pod względem prawnym korzystania z cudzej nieruchomości gruntowej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wielkości świadczeń na rzecz właściciela lub użytkownika wieczystego gruntu.

Nowelizacja Kodeksu cywilnego w zakresie uprawnień do korzystania z cudzych nieruchomości gruntowych powinna mieć również na celu usprawnienie realizacji interesu publicznego, polegającego na wykonywaniu zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa oraz zaspokajaniu zbiorowych potrzeb w zakresie dostaw mediów energetycznych, wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa korzystające z infrastruktury przesyłowej obejmującej rurociągi, gazociągi, linie energetyczne i wodociągi, a także zbiorowe systemy kanalizacyjne i odprowadzania ścieków. Obowiązek władzy publicznej wobec obywateli polegający na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb energetycznych, przeniesiony został na podmioty prawa prywatnego, które z tego tytułu mogą czerpać korzyści, ale są również zobowiązane do ponoszenia kosztów w imię interesu publicznego poprzez rozbudowę i konserwację sieci przesyłowych6. PrEnerg umożliwia odstąpienie od obowiązku budowy przyłączy tylko w przypadku kumulatywnego braku warunków technicznych i ekonomicznych dla takiej inwestycji7. Jednocześnie przedsiębiorstwa przesyłowe, budujące lub eksploatujące infrastrukturę przesyłową, są obciążone skutkami zasady dostępu osób trzecich (TPA), zobowiązującej do udostępniania przez operatorów sieciowych własnych sieci przesyłowych innym podmiotom wyrażającym zamiar ich wykorzystania. Istnieją zatem przesłanki systemowe, uzasadniające swoiste uprzywilejowanie przedsiębiorstw energetycznych w zakresie pozyskiwania nieruchomości pod inwestycje przesyłowe.

Nowa instytucja powinna również umożliwiać sanację istniejących stosunków faktycznych, stwarzając podstawę prawnorzeczową dla funkcjonowania urządzeń przesyłowych już usytuowanych na cudzym gruncie. Szacunki pozwalają przyjąć w pewnym przybliżeniu, że ok. 40% infrastruktury przesyłowej usytuowane jest na cudzych gruntach na podstawie posiadania bez tytułu prawnego. Uzasadnia to trudne do oszacowania w skali masowej roszczenia odszkodowawcze wobec przedsiębiorstw energetycznych z tytułu bezumownego korzystania z cudzego gruntu lub roszczenia windykacyjne ze strony właścicieli lub użytkowników wieczystych gruntów. Wyraźnie zarysowany kierunek orzecznictwa SN, uzasadniony treścią obowiązującego prawa i wsparty prawidłową wykładnią operatywną, jest korzystny dla właścicieli nieruchomości w ich sporach z przedsiębiorstwami przesyłowymi, korzystającymi z infrastruktury przesyłowej usytuowanej na cudzych nieruchomościach8. W efekcie może dojść do znacznych obciążeń finansowych po stronie przedsiębiorców, którzy z kolei będą przenosili te koszty na odbiorców energii, wywołując negatywne skutki zarówno społeczne (pauperyzacja), jak i makroekonomiczne (impulsy inflacyjne). Nie można również pominąć możliwych problemów z prowadzeniem normalnej działalności przez przedsiębiorców, którzy nie mogą wejść na cudzą nieruchomość wobec braku zgody jej właściciela na prowadzenie prac konserwacyjnych lub muszą usunąć urządzenia przesyłowe z określonej nieruchomości na żądanie jej właściciela.

Uwagi de lege lata

Nowa instytucja została przedstawiona przez G. Bieńka w artykule „Jeszcze w sprawie statusu prawnego urządzeń przesyłowych”9. Wyrażone w tej publikacji, a także w trakcie posiedzeń Podkomisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu zmian ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – kodeks postępowania cywilnego, poglądy i opinie sprawozdawcy projektu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego działającej przy Ministrze Sprawiedliwości skłaniają do konstatacji, że instytucja służebności przesyłu oparta została na swoistej petryfikacji zasad wypracowanych w praktyce i w orzecznictwie. Nasuwa się zatem pytanie, czy interwencja ustawodawcy była konieczna. Biorąc pod uwagę typowe przesłanki interwencji ustawodawcy, a więc istnienie luki konstrukcyjnej lub sprzeczności prakseologicznej10, wydaje się, że brak jest uzasadnienia dla interwencji ustawodawcy, a przynajmniej dla takiej jej postaci, której efektem jest instytucja służebności przesyłu.

Nowa instytucja pozwala osiągać takie same rezultaty, jakie osiągano w praktyce wykształconej przed nowelizacją, natomiast nie rozwiązuje głównego problemu – wielkości świadczeń pieniężnych na rzecz uprawnionego do nieruchomości i wiedzy na ten temat na początku procesu inwestycyjnego, tak aby koszty z tego tytułu mogły być uwzględnione już w feasibility study. W zasadzie jedynym novum [...]