Monitor Prawniczy

nr 11/2009

Elektroniczne walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki publicznej

Grażyna Cern
Abstrakt

W dniu 11.7.2007 r. została uchwalona dyrektywa 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykonywania niektórych praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym1. Dyrektywa stanowi jeden ze środków legislacyjnych, które mają na celu unowocześnienie europejskiego prawa spółek oraz wzmocnienie ładu korporacyjnego spółek publicznych w Unii Europejskiej2. Chodzi tu przede wszystkim o ułatwienie akcjonariuszom spółek publicznych wykonywania praw korporacyjnych. A zatem, stwarza ona korzystniejsze ramy prawne do aktywnego uczestniczenia przez akcjonariuszy w podejmowaniu decyzji w spółkach. Nowe­lizacja Kodeksu spółek handlowych z 5.12.2008 r.3 ma na celu implementację powyższej dyrektywy w prawie polskim. Większość nowych przepisów wejdzie w życie 3.8.2009 r. W niniejszym artykule przybliżona została przede wszystkim problematyka udziału w walnym zgromadzeniu spółki publicznej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

Wstęp

Dyrektywa nie pozostawia Państwom Członkowskim swobody co do implementacji reguł w niej zawartych. Państwa Członkowskie są zobowiązane do wprowadzenia standardów przewidzianych w dyrektywie. Dyrektywa jest adresowana wyłącznie do spółek, których akcje zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, czyli obejmuje ona swoim zakresem publiczne spółki akcyjne oraz spółki komandytowo-akcyjne.

Należy zauważyć, że przy implementacji przepisów dyrektywy ustawodawca polski nie wykroczył poza przewidziane nią minimalne standardy, bowiem w wielu przypadkach wprowadzenie dalej idących instrumentów, które ułatwiałyby wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw wiązałoby się z obciążeniem spółek nieproporcjonalnymi kosztami oraz wysiłkiem organizacyjnym. Zmiany przepisów KSH dotyczące m.in. odejścia od wymogu blokowania akcji jako warunku uczestnictwa w walnym zgromadzeniu, czy też dopuszczenie wykonywania prawa głosu przez akcjonariuszy nieobecnych fizycznie na walnym zgromadzeniu (głosowanie korespondencyjne), udział w walnym zgromadzeniu za pośrednictwem środków elektronicznych oraz głosowanie za pomocą tych środków można określić jako zmiany rewolucyjne.

Termin zwołania walnego zgromadzenia spółki publicznej

Nowelizacja KSH zakłada, że walne zgromadzenie spółki publicznej zwołuje się przez ogłoszenie dokonywane na stronie internetowej spółki oraz w sposób określony dla przekazywania informacji bieżących zgodnie z przepisami o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (art. 4021 § 1 KSH). Należy zauważyć, że powołany przepis wdraża zasadę „push towards investors (pchnięcie informacji do inwestorów)4, zgodnie z którą sposób zwoływania walnego zgromadzenia powinien zapewniać skuteczne przekazanie informacji do publicznej wiadomości w całej Unii Europejskiej. A zatem, zadość przewidzianym przepisom prawa wspólnotowego nie czynił przewidziany w polskim prawie wymóg publikacji ogłoszeń pochodzących od spółek w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, trudno bowiem przyjąć, że publikacja taka spełniała warunek dostępności dla wszystkich zainteresowanych we Wspólnocie.

Przepis art. 4021 § 2 KSH wprowadza termin na zwołanie walnego zgromadzenia, ustalając go na 26 dni przed terminem walnego zgromadzenia. Przyczyny określenia takiego terminu są spowodowane przede wszystkim czynnościami technicznymi, które wiążą się z ustaleniem kręgu osób uprawnionych do udziału w walnym zgromadzeniu w systemie tzw. record date (dzień rejestracji).

Zgodnie z art. 4022 KSH, ogłoszenie o walnym zgromadzeniu spółki publicznej powinno zawierać co najmniej:

1) datę, godzinę i miejsce walnego zgromadzenia oraz szczegółowy porządek obrad,

2) precyzyjny opis procedur dotyczących uczestniczenia w walnym zgromadzeniu i wykonywania prawa głosu, w szczególności informacje o:

a) prawie akcjonariusza do żądania umieszczenia określonych spraw w porządku obrad walnego zgro­madzenia,

b) prawie akcjonariusza do zgłoszenia projektów uchwał dotyczących spraw wprowadzonych do porządku obrad walnego zgromadzenia lub spraw, które mają zostać wprowadzone do porządku obrad przed terminem walnego zgromadzenia,

c) prawie akcjonariusza do zgłaszania projektów uchwał dotyczących spraw wprowadzonych do porządku obrad podczas walnego zgromadzenia,

d) sposobie wykonywania prawa głosu przez pełnomocnika, w tym w szczególności formularzy stosowanych podczas głosowania przez pełnomocnika, oraz sposobie zawiadamiania przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej o ustanowieniu pełnomocnika,

e) możliwości i sposobie uczestniczenia w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej,

f) sposobie wypowiadania się w trakcie walnego zgromadzenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej,

g) sposobie wykonywania prawa głosu drogą korespondencyjną,

3) dzień rejestracji uczestnictwa w walnym zgromadzeniu, o którym mowa w art. 4061 KSH,

4) informację, że prawo uczestniczenia w walnym zgromadzeniu mają tylko osoby będące akcjonariuszami spółki w dniu rejestracji uczestnictwa w walnym zgromadzeniu,

5) wskazanie, gdzie i w jaki sposób osoba uprawniona do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu może uzyskać pełny tekst dokumentacji, która ma być przedstawiona walnemu zgromadzeniu, oraz projekty uchwał lub, jeżeli nie przewiduje się podejmowania uchwał, uwagi zarządu lub rady nadzorczej spółki, dotyczące spraw wprowadzonych do porządku obrad walnego zgromadzenia lub spraw, które mają zostać wprowadzone do porządku obrad przed terminem walnego zgromadzenia,

6) wskazanie adresu strony internetowej, na której będą udostępnione informacje dotyczące walnego zgromadzenia.

Należy zauważyć, że ustawodawca [...]