Abstrakt
Coraz częściej pojawiają się krytyczne głosy dotyczące przesytu reklamą i utraty jej znaczenia przez niemożliwości oddziaływania na odbiorców. Z jednej strony, występują coraz ostrzejsze regulacje prawne mające na celu „zdyscyplinowanie” tej formy komunikacji rynkowej, z drugiej strony edukacja medialna konsumentów, a wreszcie rozwój technicznych możliwości unikania reklam, utrudniają dotarcie do odbiorców i pozbawiają reklamę dawnej siły oddziaływania. Konsekwencją tych zjawisk jest poszukiwanie nowych sposobów wpływania na konsumentów, nie zawsze zgodnych z prawem. Do takich sposobów należy kryptoreklama, znana od dawna, zarówno jako technika perswazji, jak i zjawisko uregulowane i zakazane w regulacjach prawnych. Natomiast stosunkowo nowym sposobem jest advertorial, technika stosowana w prasie, do niedawna niedostrzegana jednak przez prawo. Niniejszy artykuł poświęcony jest omówieniu prawnych aspektów tych zjawisk.