Monitor Prawniczy

nr 9/2008

Spółdzielnie mieszkaniowe po zmianach – zagadnienia organizacyjne (cz. I)

Abstrakt

Wprowadzona na mocy ustawy z 14.6.2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw1 nowelizacja ustawy z 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych2 wywołuje wiele kontrowersji. Jak dotąd największym zainteresowaniem cieszyły się uregulowania dotyczące zasad i warunków zawierania umów przeniesienia własności lokali, czyli tzw. uwłaszczenia lokatorów. Nie negując wagi tych zagadnień nie można jednak zapominać o mających znaczną doniosłość zmianach o charakterze ściśle korporacyjnym, dotykających ustroju organów spółdzielni mieszkaniowej. Antycypując dalsze rozważania wskazać należy na proces różnicowania spółdzielni mieszkaniowych w stosunku do innych typów spółdzielni, które podlegają kompleksowej regulacji3 ustawy z 16.9.1982 r. − Prawo spółdzielcze4. Zarysowujące się odrębności dotyczą określenia zakresu obowiązków informacyjnych, jak również składu osobowego, organizacji oraz funkcjonowania rad nadzorczych i walnych zgromadzeń5. Niestety, niektóre z przyjętych rozwiązań są źródłem wątpliwości interpretacyjnych, wskazane byłoby więc ich omówienie i poddanie wstępnej analizie.

Uprawnienia informacyjne

Duże znaczenie dla członków ma możliwość nieskrępowanego dostępu do dokumentów pozwalających na dokonanie oceny kondycji spółdzielni oraz jakości prowadzenia jej spraw przez powołane do tego organy. Wobec wielu sporów co do objęcia spółdzielni – przede wszystkim mieszkaniowych – zakresem normowania art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej6 zdecydowano się już wcześniej na znowelizowanie art. 18 § 2 pkt 3 PrSpółdz7 przyznając członkom prawo nie tylko do otrzymania odpisu statutu oraz wydanych na jego podstawie regulaminów, ale i do zaznajamiania się z uchwałami organów spółdzielni i protokołami ich obrad, protokołami lustracji, rocznymi sprawozdaniami finansowymi oraz umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi.

Przypisując szczególne znaczenie procedurom informacyjnym w spółdzielniach mieszkaniowych ZmSpółdzMieszkU (art. 1 pkt 9) wprowadziła do SpółdzMieszkU m.in. nowy art. 81 ust. 1, który w porównaniu z art. 18 § 2 pkt 3 PrSpółdz rozszerza sferę uprawnień członków spółdzielni mieszkaniowej o możliwość otrzymania kopii ww. dokumentów oraz faktur (jak się można domyślać zarówno wystawionych, jak i zapłaconych przez spółdzielnię)8. Wnioskując a fortiori wedle argumentu a maiori ad minus taka redakcja powołanego przepisu nie może jednak [...]