Abstrakt
Skomplikowana redakcja wielu przepisów powoduje trudności z ustaleniem, co w prawie polskim jest zasadą, a co wyjątkiem. Kwestia ta z reguły nie ma wagi jedynie teoretycznej, ale wiąże się także z istotnymi konsekwencjami praktycznymi. Przykładem może być zagadnienie, czy w prawie polskim obowiązuje zasada swobody, czy zasada zakazu outsourcingu działalności bankowej.
Zasada zakazu outsourcowania działalności bankowej
Outsourcing działalności bankowej obecnie regulują art. 6a–6d Prawa bankowego1. Konstrukcja oraz wykładnia tych przepisów od początku budziły wiele kontrowersji2. Spornych jest wiele kwestii, począwszy od najbardziej podstawowej: jakim zasadom ogólnym podlega w prawie polskim korzystanie przez banki z usług i zasobów podmiotów zewnętrznych przy prowadzeniu działalności bankowej?3
W literaturze wskazuje się, że działalność banku podlega szczególnemu reżimowi prawnemu4. Ten szczególny reżim tworzą m.in. przepisy dotyczące procedury tworzenia banku, zezwoleń na rozpoczęcie działalności, wykonywanie prawa głosu na walnym zgromadzeniu oraz powołanie członków władz, a także przepisy na temat nadzoru nad bankami. Banki mają monopol na wykonywanie niektórych czynności (art. 5 ust. 1 PrBank), jak również dysponują szeregiem przywilejów i są obciążone licznymi obowiązkami prywatno- i publicznoprawnymi (art. 92a i n. PrBank). Podkreśla się, że powołane przepisy uzasadniają kwalifikację banku jako instytucji zaufania publicznego5.
Powyższe okoliczności dają niektórym przedstawicielom doktryny podstawę do wyprowadzenia wniosku, że w prawie polskim obowiązuje zasada, zgodnie z którą działalność banku powinna być prowadzona „w ramach jego struktur organizacyjnych”, „z wykorzystaniem własnych zasobów”. Pogląd taki wprost reprezentują B. Smykla6 oraz M. Olszak7. Wskazują oni, że dopuszczenie swobody banku w zakresie wyprowadzania działalności poza jego struktury organizacyjne oznaczałoby zanegowanie ratio legis przywołanych wyżej przepisów PrBank, które konstruują szczególny reżim prawny działalności bankowej8.
B. Smykla podnosi też argument o charakterze historycznym. Jego zdaniem, w pierwotnym brzmieniu art. 5 ust. 3 PrBank – w drodze wyjątku od zasady ogólnej – dopuszczał możliwość wykonywania przez inne podmioty na zlecenie banków jedynie czynności polegających na wydawaniu kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu i przesądzał, że takie czynności są traktowane jako czynności bankowe9. Należy jednak zauważyć, że przepis ten został gruntownie zmieniony w 2001 r., jeszcze przed wejściem w życie art. 6a-6d PrBank. |
Logiczną konsekwencją poglądu, że w prawie polskim obowiązuje zasada, zgodnie z którą działalność banku powinna być prowadzona w ramach jego struktur organizacyjnych, jest reguła odwrotna: generalnie zakazuje się bankowi korzystać z usług i struktur (zasobów) podmiotów zewnętrznych w związku z własną działalnością bankową. Jest to możliwe tylko w przypadkach, gdy ustawa na to zezwala. Na poparcie powyższego rozumowania wskazuje się brzmienie art. 6a ust. 1 PrBank, według którego bank może powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie – verba legis – „wyłącznie” czynności wymienionych w tym przepisie10.
W rezultacie przepisy art. 6a–6d PrBank interpretuje się jako wyjątek od wspomnianej reguły11. Przepisy te poddaje się interpretacji typu a contrario: outsourcing, który nie jest bankowi dozwolony zgodnie z art. 6a–6d PrBank (lub innymi normami rangi ustawowej), jest zakazany.
Przykładem wnioskowania „z przeciwieństwa” mogą być następujące tezy:
- bank nie może powierzyć wykonywania działalności bankowej osobie, która nie jest przedsiębiorcą lub przedsiębiorcą zagranicznym12,
- bank może powierzyć podmiotowi zewnętrznemu wyłącznie wykonywanie czynności określonych w art. 6a ust. 1 PrBank13,
- przedsiębiorca lub przedsiębiorca zagraniczny, któremu bank powierzył wykonywanie czynności, nie może podzlecić ich innemu podmiotowi, chyba że bank łączy z takim podwykonawcą bezpośrednio umowa outsourcingowa14,
- powierzenie wykonywania w imieniu i na rzecz banku pośrednictwa w zakresie czynności bankowych może nastąpić jedynie w formie umowy agencyjnej określonej w art. 758 i n. KC15.
Opierając się na wnioskowaniu typu a contrario, wysuwa się nawet stwierdzenie, że art. 6a ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 16a PrBank [...]