Monitor Prawniczy

nr 7/2007

Postępowanie w sprawach gospodarczych na tle ogólnego procesu rozpoznawczego w świetle nowelizacji KPC z 16.11.2006 r. – (3) modyfikacje terminów procesowych

Magdalena Osowska-Grzelak
Autorka jest doktorantką.
Abstrakt

Przedmiot poniższych rozważań stanowi kontynuację problematyki dotyczącej przedstawienia odrębności proceduralnych, jakimi nacechowane jest jedno z ośmiu występujących w polskiej procedurze cywilnej postępowań odrębnych. Postępowanie w sprawach gospodarczych, gdyż do niego odnosić się będą dalsze uwagi, umiesz­czone zostało w Dziale IVa Tytułu VII Księgi pierwszej Części pierwszej KPC jako postępowanie obligatoryjne funkcjonujące w trybie procesu. Z uwagi na fakt, że podejmowane w tym miejscu rozważania stanowią kontynuację problematyki związanej z postępowaniem odrębnym w sprawach gospodarczych, szczegółowa charakterystyka rzeczonego postępowania uznana została w tym miejscu za niecelową, natomiast pewne ogólne wyjaśnienia zostaną poniżej przytoczone w niezbędnym zakresie, jedynie tytułem przypomnienia. Przy omawianiu wybranych swoistych cech postępowania odrębnego w sprawach gospodar­czych uwzględnione zostaną propozycje nowych rozwiązań legislacyjnych, zamieszczonych w projekcie ustawy nowelizującym kodeks postępowania cywilnego (ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz nie­których innych ustaw, dalej jako: projekt zmian KPC usprawniający przebieg ogólnego procesu) oraz w ustawie z 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw1, która proponuje w szczególności wprowadzenie kolejnych odrębności w postaci: zakazu przekształceń podmiotowych i przedmiotowych, nadanie wyrokowi sądu I instancji tytułu zabezpieczenia wykonalnego bez nadawania mu klauzuli wykonalności.

W części 4 opracowania (MoP Nr 8/2007) zostaną omówione zagadnienia dotyczące zakazu przekształceń przedmiotowych i podmiotowych, wyrokowania oraz skargi kasacyjnej.

Wprowadzenie

Charakterystyczne dla postępowania w sprawach gospodarczych modyfikacje podyktowane są specyfiką rozpoznawanych w tym postępowaniu spraw. Dział IVa Tytu­łu VII Księgi pierwszej Części pierwszej KPC daje wyraz tylko odrębnościom, a więc jedynie specyficznym jego cechom. Dlatego postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych stanowi lex specialis w stosunku do postępowania ogólnego procesowego. W związku z tym, uzasadnionym jest przedstawienie wspomnianych uprzednio odrębności na tle przepisów ogólnych. Należy bowiem pamiętać, że ze względu na lokalizację przepisów o postępowaniu odrębnym w Księdze I – „Proces” – ogólne regulacje proceduralne znajdą zastosowanie i do omawianego tu postępowania w sprawach gospodarczych, przy ewidentnym braku sprze­czności z przepisami art. 4791-47927 KPC. Należy podkreślić, że odrębności proceduralne nie stanowią jedynych modyfikacji tego postępowania. Mając na uwadze biorące w nim udział podmioty (np.: odrębne jednostki organizacje sądów powszechnych zwane sądami gospodarczymi, przedsiębiorcy jako strony) wyróżniamy odrębności podmiotowe, które wyrażają się w charakterze rozpozna­wa­nych w rzeczonym postępowaniu spraw (sprawy gos­podarcze, czyli sprawy ze stosunków cywilnych między przedsiębiorcami w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej).

Omówienie wszystkich zasygnalizowanych powyżej odrę­-bności (podmiotowych, przedmiotowych i proceduralnych) wykraczałoby dalece poza ramy poniższego opracowania, dlatego też konieczne jest zawężenie jego przed­miotu do wybranych odrębności proceduralnych. Należy zaznaczyć, że przedstawione uprzednio odrębności proceduralne związane z pozwem2 oraz modyfikacje w kwestii doręczeń i odrębność wyrażająca ograniczenie kontroli sądu3, to nie jedyne differentia specifica postępowania w sprawach gospodarczych. Zatem przedmiot niniejszych rozważań koncentrował się będzie wokół pozostałych odrębności proceduralnych występujących na gruncie postępowania w sprawach gospodarczych, do których zaliczamy: modyfikacje dotyczące terminów procesowych, wyrokowania oraz ograniczenia do wniesienia skargi kasacyjnej.

Modyfikacje dotyczące terminów procesowych

Ze względu na cel i charakter postępowania w sprawach gospodarczych ustawodawca zamieścił w Dziale IVa Tytułu VII Księgi pierwszej Części pierwszej KPC specyficzne regulacje dotyczące terminów.

1. Wydanie wyroku w terminie trzech miesięcy od daty wniesienia pozwu

Pierwsza specyfikacja w przedmiocie terminów zobowiązuje sąd, aby dążył on do wydania wyroku w terminie trzech miesięcy od daty wniesienia pozwu (art. 47916 KPC). Przepis ten stanowi oczywiście ogólny postulat szybkości postępowania. Celem jego jest, aby zawieszenie współpracy między przedsiębiorcami na czas sporu trwało możliwie jak najkrócej. Z art. 47916 KPC wynika również, że sprawność i szybkość ma zależeć nie tylko od stron, ale i od sprawnego działania sądu. Tego rodzaju zobligowanie organu ma zastosowanie zarówno w postępowaniu apelacyjnym, jak również przy wnoszeniu skargi kasacyjnej. Dopełnieniem wymienionych wyżej postulatów jest § 2275 Regulaminu wewnętrznego urzędowania sądów powszechnych, zgodnie z którym, rozprawa w sprawie gospodarczej powinna być tak przygotowana, aby sprawę można było rozpoznać na jednym posiedzeniu bez jej odraczania. Jeżeli okaże się to niemożliwe z powodu konieczności prze­prowadzenia dowodów ujawnionych w toku posiedzenia, przed odroczeniem tego posiedzenia należy w miarę możliwości przeprowadzić postępowanie dowodowe przynajmniej w części, chyba że byłoby to oczywiście niecelowe4.

Podobny pogląd reprezentuje Sąd Najwyższy twierdząc, że konieczność odroczenia rozprawy wskutek niemożności przeprowadzenia jednego z dowodów nie powoduje automatycznie zaniechania przez sąd przeprowadzenia innego dowodu będącego w dyspozycji sądu, w szczególności dowodu z przesłuchania świadka, który przybył na rozprawę5.

Tego typu regulacja wyklucza w zasadzie tzw. pierwsze rozprawy informacyjne, bez przeprowadzenia na nich chociażby w części postępowania dowodowego6.. Zobo­wiązanie sądu do wydania wyroku we wskazanym wyżej trzymiesięcznym terminie, stanowi swoistą odrębność z uwagi na fakt nieistnienia tego typu regulacji w zwykłym procesie. W myśl art. 224 § 1 KPC, przewodniczący zamyka rozprawę po przeprowadzeniu dowodów i udzieleniu głosu stronom. Należy podkreślić, że omawiany przepis ma charakter jedynie instrukcyjny dla sądu, gdyż nie zawiera konkretnych nakazów w celu urzeczywistnienia postulatów rozpoznawania sprawy w tym terminie. Przekroczenie tego terminu nie wiąże się z żadnymi konkretnymi sankcjami procesowymi7. Dotrzymanie go łączy się jedynie z prawidłową organizacją pracy sądów, z ilością napływających spraw gospodarczych oraz w jakim zakresie zostało przeprowadzone postępowanie dowodowe w danej sprawie. Niestety, przepis ten jest „iluzoryczny”, a sprawy gospodarcze trwają latami8. Podnoszone zostały także uwagi o sens jego istnienia, gdyż obecny stan sądownictwa nie sprzyja wydawaniu wyroków w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia pozwu9.

Należy mieć na uwadze, że przewlekłość postępowania może stanowić podstawę skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, jeżeli naruszony zostanie art. 6 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Pod­stawowych Wolności10. Każda osoba ma prawo przy ustalaniu cywilnych praw lub obowiązków być w rozsądnym terminie sprawiedliwie i publicznie przesłuchana przez właściwy, niezależny i bezstronny sąd ustanowiony przez ustawę. Ponadto, art. 47916 KPC daje pierwszeństwo roz­poznawania sprawom o zawarcie, zmianę, rozwiązanie umowy oraz o ustalenie jej treści, niewskazując przy tym żadnych kryteriów.

2. Zawieszenie i umorzenie postępowania

Kolejna modyfikacja poruszanego w niniejszych uwagach rodzaju postępowania odrębnego, uregulowana odmiennie niż w zwykłym procesie, dotyczy zawieszenia i umo­rzenia postępowania. Umorzenie postępowania uprzednio zawieszonego następuje wówczas, gdy w określonym ustawowo terminie nie zostaje zgłoszony wniosek o jego podjęcie. Zgodnie z treścią art. 47911 KPC (w brzmieniu obowiązującym przed 20.3.2007 r.), sąd umarza postępowanie zawieszone na zgodny wniosek stron oraz z przyczyn wskazanych w art. 177 § 1 pkt 5 i 6 KPC, jeżeli wniosek o podjęcie postępowania nie został zgłoszony w ciągu roku od daty posta­nowienia o zawieszeniu. Z kolei w zwykłym procesie roz­poznawczym umorzenie postępowania zawieszonego z wy­-mienionych powyżej przyczyn następuje po upływie trzech lat (art. 182 § 1 KPC). ZmKPCU06 przyspieszenie i usprawnienie procesu gospodarczego zrealizuje poprzez skracanie terminów spoczywania spraw bez biegu oraz ograniczenie podstaw zawieszenia spraw gospodarczych.

Zgodnie z art. 47911 KPC (w brzmieniu ustalonym przez ZmKPCU06), sąd umorzy postępowanie zawieszone z przy­czyn wskazanych w art. 177 § 1 pkt 6 KPC, jeżeli wniosek o podjęcie postępowania nie zostanie zgłoszony w ciągu sześciu miesięcy od daty postanowienia o zawieszeniu. Dla porównania, przepisy regulujące ogólne postępowanie pro­cesowe będą przewidywać umorzenie zawieszonego postępowania po upływie dwukrotnie dłuższego okresu (w brzmieniu ustalonym przez wspomniany projekt zmian KPC usprawniający przebieg ogólnego procesu) czyli w ciągu roku od daty postanowienia o zawieszeniu. Warto dodać, że literalne brzmienie art. 182 § 1 KPC „...od daty postanowienia...” (również w brzmieniu ustalonym przez projekt zmian KPC usprawniający przebieg ogólnego procesu) pozwala stwierdzić, że początkiem przewidzianych w tym przepisie terminów: rocznego i pięcioletniego, po upływie którego sąd umarza postępowanie, jest data wydania postanowienia o zawieszeniu postępowania, a nie dzień, w którym się ono uprawomocniło11. Ponadto, przepis art. 47911 KPC nie narusza regulacji ujętej w zd. 2 i 3 art. 182 § 1 KPC, w związku z czym, sąd gospodarczy umorzy postępowanie w razie stwierdzenia braku następcy prawnego strony, która utraciła zdolność sądową, w każdym zaś razie – także i w sprawie gospodarczej – po upływie roku od daty postanowienia o zawieszeniu postępowania z tej przyczyny. Sąd także umorzy postępowanie w razie śmierci strony po upływie lat pięciu od daty postanowienia o zawieszeniu postępowania z tej przyczyny.

Analiza poruszanych tu zagadnień pozwala stwierdzić, że zaproponowana regulacja nie ograniczyła się jedynie do skrócenia terminów spoczywania spraw bez biegu (z roku do sześciu miesięcy oraz skrócone terminy z art. 182 § 1 KPC), ale jej celem jest również redukcja podstawy zawieszenia spraw gospodarczych (jedynie do sytuacji przewidzianej w art. 177 § 1 pkt 6 KPC wyłączając jednocześnie stosowanie art. 177 § 1 pkt 5 i art. 178 KPC poprzez dodanie § 3 do art. 4794 KPC). Jak wiadomo, stan prawny przed 20.3.2007 r. oraz przed wejściem w życie projektu KPC usprawniającego przebieg ogólnego procesu, upoważnia sędziego do umorzenia postępowania – którego przedmiotem jest sprawa gospodarcza – zawieszonego na zgodny wniosek stron, a także z urzędu w dwóch przypadkach wymienionych w art. 177 § 1 pkt 5 i 6 KPC. Pierwszy z nich dotyczy niestawiennictwa obu stron, czyli braku zainteresowania procesem przez powoda i pozwanego. Zawieszenie postępowania może być również następstwem absencji powoda pod warunkiem niezgłoszenia przez niego wniosku o roz­poznanie sprawy w jego nieobecności lub braku wniosku o rozpoznanie sprawy przez pozwanego. Wniosek którejkolwiek strony o rozpoznanie sprawy w nieobecności powoda uniemożliwia zawieszenie postępo­wania. Powyższy przypadek – choć obowiązujący nadal w zwykłym ogólnym procesie (do momentu wejścia w życie projektu KPC uspra­wniającego przebieg ogólnego procesu) – z chwilą wejścia w życie ZmKPCU06, usprawniającej postępowanie w sprawach gospodarczych nie znajdzie już zastosowania w postępowaniu w sprawach gospodarczych z uwagi na zawarcie w przepisie art. 4794 § 3 KPC rygoru niestosowania art. 177 § 1 pkt 5 KPC. Wskazany powyżej przepis procedury odrębnej wyłącza również stosowanie art. 178 KPC, pozbawiając tym samym sąd gospodarczy możliwości zawieszenia postępowania na zgodny wniosek stron.

Drugi przypadek zawieszenia postępowania przewidziany w [...]