Monitor Prawniczy

nr 5/2007

Zamówienia publiczne po nowelizacji

Michał Bubnowski
Autor jest prawnikiem, doktorantem w Instytucie Nauk Prawnych PAN, arbitrem z listy Prezesa UZP, biegłym sądowym w specjalności zamówienia publiczne. Niniejszy artykuł stanowi zwiastun autorskiego komentarza do ostatniej nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych wraz ze zbiorem aktów wykonawczych, który ukazał się nakładem Wydawnictwa C.H. Beck.
Abstrakt

Rynek zamówień publicznych w Polsce jest ogromny. Wartość udzielonych zamówień publicznych w 2005 r. wyniosła ponad 68 mld zł1, a w „Biuletynie Zamówień Publicznych” opublikowano 36 104 ogłoszenia dotyczące wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu2. Taki rynek ponad wszystko potrzebuje doskonałych narzędzi dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania. Tę rolę miało pełnić uchwalone ponad trzy lata temu Prawo zamówień publicznych3, które bardzo szybko okazało się „nieżyciowe” i niedoskonałe. W opinii większości uczestników systemu zamówień publicznych uczyniło ono postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zbyt zbiurokratyzowanym. Ponadto, ustawa, wbrew zapowiedziom jej twórców, spetryfikowała tylko centralizację systemu zamówień publicznych. W takich warunkach zamawiający, co nie powinno budzić jakiegokolwiek zdziwienia, wyraźnie nie radzili sobie z przetargami. W 2005 r. Prezes UZP przeprowadził 364 kontrole postępowań o zamówienie publiczne, w tym 338 kontroli uprzednich. W 85% postępowań poddanych kontroli uprzedniej stwierdzone zostały naruszenia przepisów ustawy, z tego w 8% przypadków kontrole zakończyły się zaleceniem unieważnienia postępowania4. Jak wynika z informacji prasowych, zamówienia publiczne to obszar szczególnie zagrożony korupcją, a kontrola Najwyższej Izby Kontroli w pomorskich samorządach za lata 2004-2005 wykazała, że aż 9 z 81 mln zł wydano niezgodnie z prawem. Najgorzej było w niewielkich gminach i miastach5. Trudności z prawidłowym stosowaniem prawa to nie jedyna bolączka uczestników systemu zamówień publicznych. Skomplikowane procedury, niekończące się odwołania i skargi w sprawach o zamówienia publiczne, niska świadomość prawna zamawiających i wykonawców, powodują stały paraliż przetargów. Swego rodzaju symbolem tego negatywnego zjawiska stała się sprawa zamówienia publicznego w Ministerstwie Sprawiedliwości na budowę sieci informatycznej, która nie może doczekać się rozwiązania od maja 2004 r.6 Taki stan rzeczy oczywiście powodował rosnące niezadowolenie i silne pragnienie zmian. Początkowo ich charakter nie miał być, o dziwo, wcale rewolucyjny.

Droga do nowelizacji

W dniu 19.10.2005 r. Prezes Rady Ministrów - Marek Belka przedstawił Sejmowi, opracowany w Urzędzie Za­mówień Publicznych, projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych wraz z projektami aktów wykonawczych7. Już z samej treści pisma w sprawie przekazania Marszałkowi Sejmu tego projektu do rozpa­trzenia przez Sejm wynika, że celem nowelizacji było wykonanie prawa Unii Europejskiej. Zarówno treść uzasadnienia, jak również samego projektu wskazują, że priorytetem dla noweli była implementacja postanowień dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady:

  • w sprawie koordynacji procedur udzielenia zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi – dalej jako: dyrektywa klasyczna,
Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31.3.2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielenia zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.Urz. UE L 134 z 30.4.2004 r., s. 114), zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1874/2004 z 28.10.2004 r. zmieniającym dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do progów ich stosowania w zakresie procedur udzielania zamówień (Dz.Urz. UE L 326 z 29.10.2004 r., s. 17) oraz dyrektywą Komisji 2005/51/WE z 7.9.2005 r. zmieniającą załącznik XX do dyrektywy 2004/17/WE i załącznik VIII do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamówień publicznych (Dz.Urz. UE L 257 z 1.10.2005 r., s. 127) i poprawiona dyrektywą z 2005/75/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16.11.2005 r. zmieniającą sprostowanie do dyrektywy 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.Urz. UE L 323 z 9.12.2005 r., s. 55).
  • w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych – dalej jako: dyrektywa sektorowa.
Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31.3.2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.Urz. UE L 134 z 30.4.2004 r., s. 1), zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1874/2004 z 28.10.2004 r. zmieniającym dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do progów ich stosowania w zakresie procedur udzielania zamówień (Dz.Urz. UE L 326 z 29.10.2004 r., s. 17) oraz dyrektywą Komisji 2005/51/WE z 7.9.2005 r. zmieniającą załącznik XX do dyrektywy 2004/17/WE i załącznik VIII do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamówień publicznych (Dz.Urz. UE L 257 z 1.10.2005 r., s. 127).

Obydwie dyrektywy obowiązują od 30.4.2004 r.8 Rada Ministrów pierwotnie przedstawiła projekt ustawy po ponad 13 miesiącach od dnia wejścia dyrektyw w życie9. Oczywistym jest, że projekt nie mógł być uchwalony natychmiast oraz, że skoro został wniesiony pod koniec IV kadencji Sejmu, to nie był to najlepszy okres na podejmowanie prac nad dużymi projektami ustaw.

Projekt ustawy, zawarty w druku Nr 127, został wniesiony w pierwszym możliwym terminie po rozpoczęciu V kadencji Sejmu. W znakomitej większości powtarza on treść projektu zawartego w druku Nr 4173 z IV kadencji. Pewne modyfikacje związane są z wejściem w życie no­wych aktów prawnych, np. rozporządzenia ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w ramach procedur udzielania zamówień publicznych zgodnie z dy­rek­tywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Euro­pejskiego i Rady10.

W trakcie prac nad projektem ustawy doszło do zmiany rządu, która wywarła wielki wpływ na losy i zakres przedmiotowy nowelizacji. W dniu 13.12.2005 r. Prezes Rady Ministrów – Kazimierz Marcinkiewicz wniósł do Sejmu, przygotowaną tym razem w Ministerstwie Rozwoju Re­gio­nalnego, autopoprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych11. Już z treści pisma z 13.12.2005 r. jednoznacznie wynika, że autopoprawka nie ma na celu implementacji dyrektyw, a jej głównym zadaniem jest wdrożenie procedur pozwalających na lepsze wykorzystanie funduszy Unii Europejskiej12. Z tego względu Marszałek Sejmu został poproszony o nadanie priorytetu pracom nad projektem ustawy.

W uzasadnieniu do projektu możemy przeczytać: „mając na uwadze, że nadmierne sformalizowanie procedur udzielania zamówień publicznych w Polsce istotnie utrudnia sprawne i pełne wykorzystanie środków z funduszy Unii Europejskiej, w niniejszym projekcie zawarte są rozwiązania, które ułatwią prowadzenie postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych. Należy podkreślić, że przepisy niniejszego projektu zabezpieczają pełne poszanowanie zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zasady uczciwej konkurencji. Jednocześnie dzięki nim wzmocniony zostanie mechanizm kontroli prawidłowości udzielania zamówień publicznych. Niewątpliwie, projektowane zmiany ułatwią też przedsiębiorcom dostęp do rynku zamówień publicznych. […] Docelowo, wynikłe z obu projektów brzmienie ustawy – Prawo zamówień publicznych będzie w pierwszym rzędzie uwzględniać niniejszy projekt, a w zakresie nim nieobjętym, także projekt nowelizacji z 19.10.2005 r.”13.

Ustawa miała wejść w życie z dniem 31.1.2006 r., przy czym już pierwotnie, biorąc tylko pod uwagę okres pracy legislacyjnej, termin ten był nierealny. W uzasadnieniu projektu autopoprawki błędnie podano, że jest to dzień wejścia w życie dyrektyw14. Ostatecznie, dopiero w dniu 7.4.2006 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych15.

Najważniejsze zmiany

Oczywiście, podstawowe zainteresowanie wzbudzają zmiany w ustawie. Ich zakres i charakter już zostały uznane za [...]