Monitor Prawniczy

nr 5/2007

Postępowanie w sprawach gospodarczych na tle ogólnego procesu rozpoznawczego w świetle nowelizacji KPC z 16.11.2006 r. – (1) doręczenia

Magdalena Osowska-Grzelak
Autorka jest doktorantką.
Abstrakt

W niniejszym opracowaniu Autorka podejmuje próbę przedstawienia wybranych odrębności proceduralnych, jakimi charakteryzuje się, jedno z ośmiu występujących w polskiej procedurze cywilnej postępowań odrębnych – postępowanie w sprawach gospodarczych (Dziale IVa Tytułu VII Księgi pierwszej Części pierwszej Kodeksu postępowania cywilnego), które jest postępowaniem obligatoryjnym, funkcjonującym w trybie procesu. Przy omawianiu tychże szczególnych specyfikacji postępowania odrębnego w sprawach gospodarczych uwzględnione zostaną propozycje zmian przewidziane w projektach ustaw nowelizujących procedurę cywilną oraz w ustawie z 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw1. W części 1 opracowania zostały omówione kwestie zagadnień ogólnych dotyczących doręczeń, a także uregulowania odnoszące się do doręczeń pism procesowych przedsiębiorcom, doręczeń zastępczych, doręczeń pism procesowych na skrzynkę pocztową, miejsca doręczenia. W części 2 opracowania (MoP Nr 6/2007) zostaną omówione propozycje kolejnych zmian legislacyjnych w zakresie procedury cywilnej, ograniczenia kontroli sądu w zakresie uznania za niedopuszczalne cofnięcia pozwu, ograniczenia i zrzeczenia się roszczenia.

Wprowadzenie

Charakterystyczne dla postępowania w sprawach gospodarczych modyfikacje podyktowane są specyfiką rozpoznawanych w tym postępowaniu spraw. Dział IVa Tytułu VII Księgi pierwszej Części pierwszej KPC daje wyraz tylko odrębnościom, a więc jedynie specyficznym jego cechom. Zatem postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych stanowi lex specialis w stosunku do postępowania ogólnego procesowego. W związku z tym, uzasadnionym jest przedstawienie wspomnianej uprzednio odrębności na tle przepisów ogólnych. Należy bowiem pamiętać, że ze względu na lokalizację przepisów o po­stę­powaniu odrębnym w Księdze pierwszej – „Proces” – ogólne uregulowania proceduralne znajdą zastosowanie i do omawianego tu postępowania w sprawach gospodarczych, przy oczywistym braku sprzeczności z przepisami art. 4791−47927 KPC.

Koncentrując uwagi na odrębnościach proceduralnych należy pamiętać, że nie stanowią one jedynych modyfikacji tego postępowania. Ze względu na biorące w nim udział podmioty (np. odrębne jednostki organizacje sądów powszechnych zwane sądami gospodarczymi, przedsiębiorcy jako strony) wyróżniamy odrębności podmiotowe. Poruszając natomiast zagadnienie odrębności przedmiotowych warto w tym miejscu wspomnieć, że wyrażają się one w charakterze rozpoznawanych w rzeczonym postępowaniu spraw (sprawy gospodarcze, czyli sprawy ze stosunków cywilnych między przedsiębiorcami w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej).

Omówienie wszystkich wskazanych powyżej odrębności (podmiotowych, przedmiotowych i proceduralnych) dalece wykraczałoby poza ramy poniższego opracowania, dlatego też konieczne jest zawężenie jego przedmiotu do wybranych odrębności proceduralnych, a mianowicie do doręczeń oraz wskazania na ograniczoną kontrolę sądu. Należy podkreślić, że nie są to jedyne differentia specifica postępowania w sprawach gospodarczych. Wyróżniamy odrębności proceduralne związane z pozwem2, modyfikacje w przedmiocie skracania niektórych terminów procesowych, obowiązek przeprowadzenia przedprocesowego postępowania pojednawczego, doręczenia, ograniczenia dotyczące kontroli sądu, skargi kasacyjnej oraz w zakresie wyrokowania.

Doręczenia

1. Zagadnienia ogólne

Przedstawiana w niniejszych uwagach modyfikacja postępowania odrębnego w sprawach gospodarczych służy bez wątpienia usprawnieniu i przyspieszeniu tegoż postępowania. W tym zakresie czynność procesowa doręczeń ma niezwykle istotne znaczenie.

Polska procedura cywilna przywiązuje do prawidłowości doręczeń bardzo duże znaczenie, wychodząc ze słusznego założenia, że warunkuje ono zachowanie praworządności całego procesu, w tym zapewnienie obu stronom równości praw3. Dlatego też w orzecznictwie przyjmuje się, że przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o doręczeniach mają charakter obligatoryjny, co oznacza, że wyłączają swobodną dyspozycję stron w zakresie sposobu doręczenia pism sądowych4.

Od prawidłowości doręczeń zależy nie tylko zapew­nienie możliwości spełnienia konstytucyjnej, ustrojowej i procesowej zasady jawności (w tym i dla stron) rozpoznawania spraw, przesłanek ważności postępowania, prawidłowego obliczania terminów, ale i − w konsekwencji – stwierdzenia prawomocności wydanego orzeczenia5. W literaturze przedmiotu wskazuje się na gwarancyjny charakter przepisów regulujących doręczenia, gdyż mają one służyć ochronie praw strony6. Doniosłość doręczeń podkreśla również art. 379 pkt 5 KPC, w myśl którego, wadliwe orzeczenie, jeśli spowodowało pozbawienie strony możliwości działania (np. zawiadomienie o posiedzeniu, na którym wydano wyrok), prowadzi do nieważności postępowania, a zarazem przekreśla wysiłek uczestniczących w nim podmiotów oraz poniesione w związku z tym opłaty i wydatki, prowadząc w konsekwencji do odsunięcia w czasie momentu skutecznego rozstrzygnięcia danej sprawy. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 386 § 2 KPC, sąd II instancji, w razie stwierdzenia nieważności postępowania, z urzędu uchyli zaskarżony wyrok. Roz­wiązanie takie będzie godziło w ekonomię procesu i wydłużało w czasie postępowanie, co jak wiadomo − szczególnie w sprawach, w których stronami są podmioty prowadzące działalność gospodarczą − jest nader niepożądane.

Szczegółowa charakterystyka doręczeń przekracza ramy niniejszego opracowania, zasadnym jednak wydaje się przybliżenie tej czynności procesowej (chociażby ze względu na treść art. 4799 KPC, który reguluje doręczenia jedynie fragmentarycznie, a art. [...]