Abstrakt
Poszerzona Wspólnota coraz częściej posługuje się dyrektywami harmonizującymi prawo Państw Członkowskich w sposób pełny. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w obszarze europejskiego prawa konsumenckiego. Poprawna implementacja instrumentów tego typu do systemów prawnych Państw Członkowskich stwarza jednak poważne trudności. Dyrektywy posługujące się harmonizacją pełną praktycznie nie pozostawiają Państwom Członkowskim swobody implementacyjnej w regulowanym obszarze. Z tego względu tak ważne jest precyzyjne ustalenie zakresu materii podlegającej wdrożeniu do prawa krajowego. Jednakże należytą implementację skutecznie utrudniają braki w technice legislacyjnej dyrektyw pełnych – tj. nadużywanie koncepcji o nieostrych konturach oraz pojęć niedookreślonych.
Wprowadzenie
Obecnie, na poziomie wspólnotowym, a także w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej, toczy się ożywiona dyskusja na temat zbliżania prawa krajowego za pomocą dyrektyw opartych na harmonizacji pełnej (zupełnej, totalnej, całościowej, maksymalnej) oraz konsekwencji dla procesu ich implementacji.
Obserwacja prawa wspólnotowego pozwala stwierdzić, że istnieje wiele metod harmonizacji prawa krajowego. Wpływ dyrektyw opartych na różnych zasadach harmonizacji na prawo krajowe bywa różny i zależy od charakteru zawartych w nich reguł. Przy czym, harmonizacja pełna charakteryzuje się największym stopniem ingerencji w krajowe porządki i tradycje prawne.
Dyrektywy pełne istotnie ograniczają swobodę implementacyjną Państw Członkowskich w ten sposób, że prawodawca krajowy nie może przyjąć innych rozwiązań niż te, które są bezpośrednio zawarte w dyrektywie, chyba że dyrektywa stanowi inaczej1. Innymi słowy, w dyrektywie zostaje przewidziany pewien standard (wzorzec), który nie może ulec modyfikacji w krajowym akcie implementacyjnym. Stopień ingerencji dyrektywy pełnej w prawo krajowe jest tak duży, że następuje tu praktyczne ograniczenie swobody prawodawców krajowych w wyborze formy i środków jej wdrożenia do prawa krajowego. Tym samym dyrektywy oparte na zasadzie harmonizacji pełnej zbliżają się w swym charakterze do rozporządzeń wspólnotowych prowadzących do unifikacji prawa.
W literaturze przedmiotu wskazuje się, że instrumenty harmonizacji pełnej niejako wypierają koncepcje ustawodawcy krajowego poprzez uregulowanie danej materii w sposób wyczerpujący (teoria zajętego pola; ang. pre-emption)2.
W tym kontekście najtrudniejszym zadaniem stawianym Państwom Członkowskim (ich organom) jest precyzyjne ustalenie zakresu materii harmonizowanej przez dyrektywę i podlegającej wdrożeniu do prawa krajowego3. Dokładne wyznaczenie granic harmonizacji zupełnej determinuje możliwość podejmowania działań prawodawczych w pozostałym zakresie według założeń prawodawcy krajowego. W odniesieniu do obszaru niezharmonizowanego swoboda regulacyjna Państw Członkowskich ograniczona jest tylko przez ogólne zasady prawa wspólnotowego.
Coraz odważniejsze sięganie do instrumentów harmonizacji pełnej przez organy europejskie, wydaje się stanowić remedium na powiększającą się liczbę Państw Członkowskich ze zróżnicowanymi systemami i tradycjami prawnymi. Harmonizacja tego typu, zmierzająca do tworzenia paneuropejskich wzorców według założeń prawodawcy wspólnotowego, może być postrzegana jako narzędzie służące zapobieganiu niesubordynacji Państw Członkowskich w procesie implementacji4. Zwrot ku instrumentom harmonizacji pełnej jest wyrazem dążenia do coraz ściślejszej integracji wspólnego rynku. Chodzi tu o tworzenie podobnych warunków gospodarowania (ram prawnych) w różnych państwach tworzących wspólny rynek. Rozbieżności w procesie wdrażania dyrektyw w poszczególnych Państwach Członkowskich (przyjmowanie zróżnicowanych poziomów ochrony) oraz praktyczny brak możliwości efektywnego monitorowania poprawności implementacji w zwiększonej liczbie państw, widziany jest przez organy europejskie jako zagrożenie dla integracji Wspólnoty.
Na tym tle należy wspomnieć opinię Komisji Europejskiej na temat niepowodzeń harmonizacji minimalnej (szczególnie w obszarze ochrony konsumentów), która zezwala Państwom Członkowskim na przyjmowanie rozwiązań krajowych wykraczających poza poziom przewidziany w dyrektywie. Zdaniem Komisji, dyrektywy harmonizacji minimalnej doprowadziły do fragmentarycznych rozwiązań i iluzji ochrony5. |
Implementacja dyrektyw
Proces wprowadzania dyrektywy do porządków prawnych Państw Członkowskich, który jest wynikiem reali-zacji obowiązku przewidzianego w art. 249 ust. 3 TWE, zwykło się zbiorczo nazywać implementacją6. Państwa Członkowskie dysponują swobodą w zakresie wyboru formy i środków (w szczególności wyboru organu, formy aktu, procedury prawodawczej), co do wprowadzenia dyrektywy do krajowego systemu prawnego. Powstaje tu skomplikowany proces stanowienia prawa zarówno na szczeblu wspólnotowym, jak i krajowym. Dyrektywy wiążą Państwa Członkowskie w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty. Cel taki może być obrazowo porównany do programu harmonizacyjnego zawartego w danej dyrektywie, który Państwo Członkowskie musi wykonać w swoim porządku prawnym. Cel taki powinien zostać ustalony w wyniku interpretacji wszystkich postanowień dyrektywy, także przy uwzględnieniu jej preambuły. Istotnych wskazówek dostarczają tu wzmianki o zastosowanej metodzie harmonizacji7.
W literaturze wyróżnia się poszczególne etapy (stadia) procesu implementacyjnego. Według niektórych ujęć, implementacja obejmuje proces stanowienia prawa krajowego, tj. transpozycję w postaci czynności stanowienia krajowych norm prawnych przenoszących normy dyrektywy (działalność legislacyjna)8. W tym wąskim ujęciu implementacja dokonuje się na płaszczyźnie stanowienia prawa.
Należy jednak pamiętać, że samo uzgodnienie tekstu przepisów z wzorcem wspólnotowym, nie wypełni przesłanek prawidłowej implementacji, jeżeli praktyka ich stosowania nie będzie prowadziła do osiągania zamierzonych przez dyrektywę celów9. Dlatego też szersze rozumienie „realizowania” prawa wspólnotowego (procesu implementacji) obejmuje także etap stosowania (przestrzegania) aktów implementacyjnych przez sądy i inne organy Państw Członkowskich10.
Wdrażanie dyrektyw jest podobnie widziane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w którym dominuje szerokie ujęcie implementacji jako całości czynności, które muszą podjąć Państwa Członkowskie dla osiągnięcia w wyznaczonym terminie rezultatu zakładanego przez dyrektywę. Faza stanowienia prawa krajowego widziana jest jako etap wstępny procesu implementacji. Natomiast jego kontynuacją są procesy stosowania, kontroli i egzekwowania prawa przez sądy. Wskazuje się tu na wieloetapowość i wielostronność (z punktu widzenia liczby zaangażowanych podmiotów) procesu implementacji dyrektyw do systemów krajowych. |
Państwa Członkowskie stosują różne metody implementacji dyrektyw wspólnotowych. Przyjmując pewne uproszczone założenia, należy wskazać dwa główne spojrzenia na proces implementacji. Można tu wskazać [...]