Abstrakt
Problematyka reprezentacji Skarbu Państwa jako szczególnej osoby prawnej jest bardzo złożona i ma wiele aspektów. Według art. 67 § 2 KPC zasadą jest, że gdy stroną jest Skarb Państwa, do podejmowania w jego imieniu czynności procesowych uprawniony jest odpowiedni organ tej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się dochodzone roszczenie (tzw. statio fisci) lub odpowiedni organ jednostki nadrzędnej1. Należy przy tym zauważyć, że zarówno w Kodeksie postępowania cywilnego, jak też w Kodeksie cywilnym brak jest definicji państwowej jednostki organizacyjnej. Przykładowo wskazuje się na takie określenia jak instytucja państwowa, urzędy państwowe, jednostki państwowe, centralne organy administracji rządowej itp.2 Podejmując próbę bliższego określenia „państwowej jednostki organizacyjnej” rozumianej jako jednostka organizacyjna Skarbu Państwa należy uznać, że chodzi o niemającą osobowości prawnej jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie na zasadzie i w trybie określonym w przepisach dotyczących jej utworzenia i funkcjonowania, wyposażoną z reguły w mienie Skarbu Państwa, działającą w jego imieniu w zakresie określonym przepisami dotyczącymi jej utworzenia3. Tematem opracowania jest kwestia właściwego umocowania pełnomocnika w sytuacji, gdy stroną pozwaną jest Skarb Państwa reprezentowany przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.