Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest podjęcie próby oceny rozwiązań wprowadzonych przez ustawę z 28.7.2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych1 z punktu widzenia zamierzeń ustawodawcy jakim były: usprawnienie i przyspieszenie postępowania cywilnego oraz zapewnienie obywatelom szerszego dostępu do sądu. Ze względu na rozległość problematyki artykuł został podzielony na dwie części. W części pierwszej zostały przedstawione zagadnienia dotyczące ujednolicenia nazwy obciążeń fiskalnych podmiotów związanych z wniesieniem pisma do sądu, podwyższenia opłat w postępowaniu uproszczonym, opłat w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, zwrotu wydatków oraz uprawnień referendarza sądowego. W części drugiej artykułu (MoP Nr 9/2006) analizie zostaną poddane kwestie dotyczące zwolnienia od kosztów sądowych (np. zwolnienie od kosztów sądowych wynikające z ustawy, zwolnienie przyznane przez organ procesowy, rozpoznanie wniosku o zwolnienie od kosztów sądowych), a także zmiany wprowadzone w Kodeksie postępowania cywilnego przez KSCU05.
Uwagi ogólne
W dniu 2.3.2006 r. weszła w życie ustawa z 28.7.2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Ustawa ta zastąpiła takie akty prawne jak: ustawę z 13.6.1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych2 oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 17.12.1996 r. w sprawie określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych3, rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 12.5.1965 r. w sprawie częściowego zwalniania od kosztów sądowych4, rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 18.2.1991 r. w sprawie umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminu spłaty należności sądowych5. Regulacja ta dotknęła w sposób znaczący kodeks postępowania cywilnego i kodeks pracy, poprzez przeniesienie regulacji zawartej w art. 111-116 i art. 463 KPC oraz art. 263 KP do KSCU05 oraz przeniesienie pewnych rozwiązań zawartych w KSCU676 do KPC.
Założeniem nowej ustawy było usprawnienie i przyspieszenie postępowania cywilnego oraz ułatwienie obywatelom dostępu do sądu7. KSCU05 była odpowiedzią na zmiany, jakie nastąpiły po 1989 r., przystąpienie naszego kraju do Unii Europejskiej oraz art. 84 Konstytucji8.
Dokonując przeglądu wprowadzonych przepisów, należy stwierdzić, że postawione przez ustawodawcę cele wprowadzenia tej ustawy zostały osiągnięte tylko częściowo.
Ustawodawca przewiduje usprawnienie i przyspieszenie postępowania poprzez wprowadzenie szerszego katalogu spraw, w których należne opłaty należy uiścić w chwili wniesienia pisma do sądu (art. 1302 § 1 KPC). Zamierzenie to ma ponadto być osiągnięte poprzez rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do uiszczenia stosownej opłaty bez uprzedniego wezwania do jej uiszczenia przez sąd - obowiązek taki został nałożony na przedsiębiorców art. 1302 § 4 KPC. Realizacji powyższego założenia ma sprzyjać ponadto ograniczenie możliwości zaskarżania przez podmioty postępowania „decyzji” sądu, przewodniczącego i referendarza sądowego w przedmiocie kosztów sądowych. Przyznanie uprawnienia do rozstrzygania zagadnień związanych z kosztami sądowymi referendarzom sądowym - art. 81, 92 i 117 ma w znaczny sposób przyspieszyć postępowanie i odciążyć sędziów. Postawiony cel ustawodawca zamierza ponadto osiągnąć poprzez ograniczenia zwolnień od kosztów sądowych w zakresie podmiotowym i przedmiotowym (art. 94-96 KSCU05) oraz możliwości zaskarżenia „decyzji” sądu (art. 107 KSCU05). Usprawnieniu i przyspieszeniu postępowania ma służyć w dalszym ciągu popieranie działań zmierzających do ugodowego rozstrzygnięcia sprawy poprzez obniżenie opłat, m.in.: w przepisach art. 41 ust. 2, art. 51 ust. 2, bądź jej zwracanie - art. 79 ust. 2 lit. a), ust. 3 lit. c).
Drugim, zasadniczym celem przedmiotowej nowelizacji, było rozszerzenie dostępu obywatela (podmiotów) oczekujących ochrony państwa do sądu. Zdaniem ustawodawcy, cel ten został osiągnięty przede wszystkim poprzez obniżenie wysokości opłat stosunkowych z 8% do 5% oraz rozszerzenie katalogu spraw, dla których przewidziana jest opłata stała lub podstawowa. Wprowadzono jednolite nazewnictwo opłaty, zastępującej dotychczasowy wpis i opłatę kancelaryjną, przy czym ta ostatnia pozostała, a także wprowadzono ustawową definicję poszczególnych rodzajów opłat9.
Ocena wprowadzonych zmian - wybrane zagadnienia
W tej części artykułu chciałbym się zająć przedstawieniem rozwiązań przyjętych w KSCU05 i zmian dokonanych w KPC oraz odpowiedzieć na pytanie, czy nowa ustawa i dokonane zmiany zrealizowały cel, który założył ustawodawca?
1. Ujednolicenie nazewnictwa
Należy zwrócić uwagę, że w KSCU05 ustawodawca dokonał ujednolicenia nazwy obciążeń fiskalnych podmiotów związanych z wniesieniem pisma do sądu. Wprowadzono jednolite pojęcie tych obciążeń, nazywając je „opłatami”, co oznacza rezygnację z dotychczasowego podziału opłat sądowych na wpis i opłatę kancelaryjną. Nazwa „wpis”, oprócz znaczenia fiskalnego, funkcjonowała [...]