Monitor Prawniczy

nr 20/2006

O potrzebie nowelizacji ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów

Jacek Widło
Autor jest sędzią oraz adiunktem w Katedrze Podstaw Prawa Cywilnego i Prawa Prywatnego Międzynarodowego WPPKiA KUL.
Abstrakt

Od 1.1.1998 r. funkcjonuje w polskim obrocie prawnym instytucja sądowego zastawu rejestrowego1. Sądowy zastaw rejestrowy pozwala na ustanowienie zabezpieczenia wierzytelności na rzeczach ruchomych i majątkowych prawach zbywalnych bez konieczności ich wydania wierzycielowi - zastawnikowi.


Uwagi ogólne

Po około 8 latach funkcjonowania tej instytucji, należałoby dokonać weryfikacji i przeglądu poszczególnych rozwiązań ustawowych. Poza niewątpliwymi zaletami ustawy o ZastRejU, do których należy zaliczyć: jednolity mechanizm ustanawiania zastawu bez względu na jego przedmiot, szeroki katalog dóbr, na których można ustanawiać zastaw rejestrowy, w tym zbiory rzeczy i praw o zmiennym składzie, szereg rozwiązań chroniących wierzyciela (klauzule zakazu zbycia czy obciążenia przedmiotu zastawu, pozaegzekucyjne sposoby zaspokojenia zastawnika) oraz skuteczność zabezpieczenia w upadłości, należy też wskazać na mankamenty ustawy.

Do mankamentów funkcjonowania tej instytucji należy zaliczyć przykładowo:

- nieczytelny zakres podmiotowy instytucji (katalogu podmiotów mogących występować po stronie zastawnika),

- krótki termin na złożenie wniosku o wpis (miesiąc),

- niejasna regulacja co do zakresu dopuszczalności ustanawiania zastawu kaucyjnego czy też tzw. nieakcesoryjnego,

- długotrwała procedura wykreślenia zastawu,

- brak rozporządzenia regulującego pozaegzekucyjny tryb zaspokojenia zastawnika poprzez sprzedaż pozaegzekucyjną przedmiotu zastawu.

Konieczność dokonania nowelizacji ustawy wynika też z konieczności dostosowania przepisów ustawy do prawodawstwa Unii Europejskiej, gdyż należy przyjąć, że obecnie ustawa w regulacji katalogu osób, które mogą być zastawnikami jest z tymże prawodawstwem niezgodna. Ponadto, instytucja prawa gospodarczego, jakim jest sądowy zastaw rejestrowy powinna spełniać postulaty efektywności ekonomicznej, chociażby w świetle tzw. ekonomicznej analizy prawa, dając wierzycielowi szerokie i realne możliwości zaspokojenia2. prawo handlowe tyle ma sens o ile pozwala na zastosowanie takich rozwiązań, które są efektywne. Jeżeli instytucja prawna jest nieefektywna, staje się kulą u nogi uczestników obrotu, a na pewno w każdym razie nie spełnia swej funkcji. Tą funkcją, w przypadku zastawu rejestrowego, jest efektywne zabezpieczenie praw wierzyciela3. Dalsza analiza i propozycje zmian będą uwzględniać także projekt rządowy zmiany ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów4, nad którym trwały prace w ostatnim parlamencie i który w związku z zasadą dyskontynuacji trafił do przysłowiowego kosza. Należy także zauważyć, że obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o zastawie rejestrowym, czego owocem stał się „Projekt zespołu roboczego do spraw reformy systemu zabezpieczeń rzeczowych (zwanego dalej zespołem roboczym)”, powołany przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Ministra Sprawiedliwości. Należy mieć nadzieje, że prace te jak najszybciej doprowadzą do uchwalenia nowelizacji, potrzebnej dla usprawnienia funkcjonowania instytucji zastawu rejestrowego.


Zakres podmiotowy ustawy

W obecnym kształcie ZastRejU zawiera zawężenie kręgu podmiotów, które mogą być zastawnikami - wierzycielami z tytułu zastawu rejestrowego. Kwestię tę reguluje art. 1 ust. 1 ZastRejU. Przepis ten wskazuje na katalog podmiotów, które mogą być zastawnikami, jak w szczególności:

- Skarb Państwa i państwowe osoby prawne,

- jednostki samorządu terytorialnego,

- przedsiębiorcy prowadzący działalność na terytorium Polski,

- banki krajowe i zagraniczne,

- instytucje zajmujące się udzielaniem kredytów i pożyczek,

- określone ustawowo grupy podmiotów - jak instytucje finansowe, posiadacze obligacji, fundusze sekurytyzacyjne w rozumieniu ustawy z 27.5.2004 r. o funduszach inwestycyjnych5.

Dotychczas podkreślano, że przepis art. 1 ust. 1 ZastRejU, zawiera enumeratywny krąg podmiotów uprawnionych do zabezpieczania wierzytelności zastawem rejestrowym6. Próba jasnego wyliczenia kręgu zastawników nie udała się do końca, gdyż ustawodawca posłużył się niejednolitymi kryteriami, a użyte w przepisie poszczególne pojęcia powodują, że kategorie podmiotowe niekiedy mogą się zazębiać (np. kategoria przedsiębiorców i podmiotów prawa cywilnego).

Tytułem przykładu zastaw rejestrowy może zabezpieczać wierzytelności Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Pozwalałoby to na wysnucie wniosku, że może to być każdego rodzaju wierzytelność tych podmiotów, zarówno prywatnoprawna jak i publicznoprawna7. W świetle zaś art. 1 ust. 1 pkt 7 ZastRejU, który pozwala na zabezpieczenie zastawem rejestrowym wierzytelności „innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium RP”8, natomiast uprawniony byłby wniosek, że dotyczyć to może wyłącznie wierzytelności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (także wcześniej wymienionych podmiotów publicznoprawnych). Wzmiankowany przepis nie wiadomo dlaczego, ogranicza kompetencje przedsiębiorców do ustanowienia zastawu rejestrowego, od tego czy prowadzą działalność na terytorium Polski.

Wreszcie możemy mieć do czynienia z przypadkiem cesji wierzytelności przedsiębiorcy, prowadzącego w Polsce działalność gospodarczą - na przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą na terenie innego państwa, w szczególności na terytorium państwa członka Unii Europejskiej, co w świetle orzecznictwa SN pozbawia cesjonariusza zabezpieczenia9. Tutaj widać, że prawo stwarza kaganiec dla przedsiębiorców, który trudno racjonalnie uzasadnić. Ponadto, nie wiadomo, czy zabezpieczana wierzytelność musi się bezpośrednio wiązać z [...]