Abstrakt
Autor w niniejszym opracowaniu udziela praktycznych wskazówek w zakresie rejestracji fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wyszczególnia i opisuje poszczególne formularze na jakich powinien być złożony wniosek o wpis do KRS, wskazuje na najczęściej popełniane błędy w procesie rejestracji. Przedstawia także, jak należy zgłosić zmiany dotyczące fundacji oraz opisuje procedurę likwidacji fundacji w KRS. Autor dokonuje również analizy procedury wykreślenia fundacji z rejestru.
Zagadnienia wprowadzające
Kolejną najczęściej spotykaną organizacją społeczną jest fundacja. Fundacja działa na podstawie ustawy z 6.4.1984 r.o fundacjach1 oraz postanowień statutu. Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundacje mogą być ustanowione przez osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą. Siedziba fundacji powinna znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Fundacja otrzymuje osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Wniosek o wpis do KRS
Wniosek o wpis do KRS obejmuje:
1) formularz główny - KRS-W20 oraz obligatoryjne załączniki:
- KRS-WK - w celu ujawnienia danych osobowych członków zarządu;
2) formularze fakultatywnie:
- KRS-WK - w celu ujawnienia danych osobowych organu nadzoru fundacji;
- KRS-WM - w celu ujawnienia przedmiotu działalności gospodarczej fundacji według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Polska Klasyfikacja Działalności stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 20.1.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)2;
- KRS-WH - w celu ujawnienia sposobu powstania podmiotu;
Zgłoszenie do rejestru powinno zawierać następujące dokumenty:
[...]