Monitor Prawniczy

nr 14/2006

Rejestracja podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym - praktyczne wskazówki. Cz. XIV - Stowarzyszenie

Marcin Klaus
Autor jest radcą prawnym.
Abstrakt

Autor w niniejszym opracowaniu udziela praktycznych wskazówek w zakresie rejestracji stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wyszczególnia i opisuje poszczególne formularze na jakich powinien być złożony wniosek o wpis do KRS, wskazuje na najczęściej popełniane błędy w procesie rejestracji. Przedstawia także, jak należy zgłosić zmiany dotyczące stowarzyszenia oraz opisuje procedurę likwidacji stowarzyszenia w KRS. Autor dokonuje również analizy procedury wykreślenia stowarzyszenia z rejestru.


Zagadnienia wprowadzające

Drugim rejestrem wchodzącym w skład Krajowego Rejestru Sądowego jest rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Jedną z najczęściej spotykanych organizacji społecznych jest stowarzyszenie. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z 7.4.1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach1 oraz postanowień statutu. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące swojej działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników. Majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodu z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie może założyć co najmniej piętnaście osób, obywateli polskich mających pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawionych praw publicznych. Stowarzyszenie otrzymuje osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Wniosek o wpis do KRS

Wniosek o wpis do KRS obejmuje:

1) formularz główny - KRS-W20 oraz obligatoryjne załączniki:

- KRS-WK - w celu [...]