Abstrakt
Z dniem 1.1.2004 r. weszła w życie ustawa z 22.5.2003 r. o działalności ubezpieczeniowej1. Akt ten zastąpił ustawę z 28.7.1990 r. o działalności ubezpieczeniowej2. Jedną ze zmian w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego jest rozszerzenie zakresu regulacji odnoszącej się do towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych3. W niniejszym artykule zostaną przedstawione rozwiązania prawne dotyczące wzruszania uchwał organów towarzystwa. Nadano im bowiem nowy, „autonomiczny” charakter, rezygnując z poprzednio zastosowanego częściowego odesłania do Kodeksu handlowego4.
Charakter prawny i struktura towarzystwa
Zgodnie z art. 5 UbezpU03, towarzystwo jest obok spółki akcyjnej formą wykonywania działalności ubezpieczeniowej przez zakład ubezpieczeń. Istotą tej formy jest ubezpieczanie swoich członków na zasadzie wzajemności5. Towarzystwo uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego6.
Organami towarzystwa są7:
- zarząd towarzystwa8,
- rada nadzorcza towarzystwa9,
- walne zgromadzenie członków towarzystwa10.
Podział zadań i kompetencje są zbliżone do występujących w spółce akcyjnej.
Zarząd prowadzi sprawy towarzystwa i reprezentuje towarzystwo11. Prawo członka zarządu do prowadzenia spraw towarzystwa i reprezentowania tego podmiotu dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych towarzystwa, z wyjątkiem spraw, które wymagają uchwały walnego zgromadzenia12.
Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością towarzystwa we wszystkich dziedzinach jego działalności13. Statut towarzystwa może rozszerzyć uprawnienia rady nadzorczej, a w szczególności przewidywać, że zarząd jest obowiązany uzyskać zgodę rady nadzorczej przed dokonaniem określonych czynności. Jeżeli rada nadzorcza nie wyrazi zgody na dokonanie określonej czynności, zarząd może zwrócić się do walnego zgromadzenia, aby powzięło uchwałę udzielającą zgody na dokonanie tej czynności14.
Walne zgromadzenie usytuowano jako najwyższy organ towarzystwa. Przewidziano ponadto, że w sprawach niezastrzeżonych w ustawie lub statucie do właściwości innych organów towarzystwa, podejmowanie uchwał należy do walnego zgromadzenia15.
Podejmowanie uchwał przez organy towarzystwa
1. Zarząd
UbezpU03 nie wprowadza możliwości powoływania jednoosobowego zarządu, używając konsekwentnie pojęcia „członek zarządu”. Organ ten będzie zatem działał zawsze jako ciało kolegialne. UbezpU03 nie określa jednak wymagań koniecznych dla powzięcia uchwał przez zarząd oraz sposobu podejmowania uchwał przez ten organ.
Należy zatem przyjąć, że: 1) wystarczająca dla możliwości powzięcia uchwały jest obecność na posiedzeniu zarządu przynajmniej jednego członka (jego głos „za” będzie wówczas decydował o powzięciu uchwały przez zarząd); 2) w przypadku obecności większej liczby członków zarządu16 na posiedzeniu tego organu towarzystwa, wystarczająca dla powzięcia uchwały będzie zwykła większość głosów. |
Uchwały zarządu nie mogą jednak zapadać bez odbycia posiedzenia tego organu. Wniosek taki można wysnuć z przepisu wprowadzającego wymóg protokołowania uchwał zarządu17. Protokoły są bowiem podpisywane przez obecnych na posiedzeniu członków zarządu18. UbezpU03 nie określa, kto jest uprawniony do sporządzania wspomnianych protokołów.
Pojęcie „protokołowanie uchwał zarządu” należy uznać za skrót myślowy. Określając bowiem treść protokołu, który powinien przede wszystkim obrazować przebieg posiedzenia zarządu, nie wymieniono treści powziętych uchwał19. Niesporządzenie przedmiotowego protokołu nie wpływa na moc prawną (ważność) powziętych na posiedzeniu uchwał. Przeciwny wniosek musiałby się opierać na wyraźnej regulacji prawnej.
2. Rada nadzorcza
Zasadą jest, że rada nadzorcza (składająca się co najmniej z pięciu członków)20 wykonuje swoje obowiązki kolegialnie21. W przypadku podejmowania rozstrzygnięć wykonywanie tych obowiązków dokonuje się zatem w formie uchwał (dotyczy to oczywiście również wyrażania przez radę nadzorczą zgody na dokonanie przez zarząd określonej czynności)22. Uchwały te mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali zaproszeni do udziału w posiedzeniu rady nadzorczej23. Zapadają one, co do zasady, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków rady nadzorczej24. W odniesieniu do rady nadzorczej również użyto skrótu myślowego, wprowadzając pojęcie „protokół rady nadzorczej” (obok pojęcia „protokół zarządu”)25. W istocie chodzi tutaj bowiem o protokoły z posiedzeń tego organu. Ustawa nie określa, kto jest uprawniony do sporządzania wspomnianych protokołów. Niesporządzenie przedmiotowego protokołu - podobnie jak w przypadku zarządu - nie wpływa na moc prawną (ważność) powziętych uchwał.
3. Walne zgromadzenie
Walne zgromadzenie jest ze swej natury organem kolegialnym. Jeżeli statut towarzystwa nie stanowi inaczej, posiedzenia tego organu są ważne bez względu na liczbę reprezentowanych na nim udziałów26.
Uchwały walnego zgromadzenia zapadają, co do zasady, bezwzględną większością głosów oddanych27 i wymagają zaprotokołowania przez notariusza28. Także i w tym przypadku mamy do czynienia ze skrótem myślowym29. W protokole tym bowiem jedynie „wymienia się” powzięte uchwały (ich treść mogłaby być zatem zawarta w załącznikach do protokołu)30. Członkowie towarzystwa uprawnieni do udziału w walnym zgromadzeniu mogą żądać wydania poświadczonych przez zarząd odpisów uchwał walnego zgromadzenia31.
Podstawy zaskarżenia uchwał
1. Systematyka podstaw zaskarżenia
W UbezpU03 zawarto następujące podstawy zaskarżenia uchwał organów towarzystwa:
1) art. 35 ust. 8 UbezpU03, który wprowadzając sankcję nieważności uchwał walnego zgromadzenia krajowego zakładu ubezpieczeń wykonującego działalność w formie spółki akcyjnej ma odpowiednie zastosowanie do towarzystw32 (w przepisie tym nie określono nazwy własnej środka zaskarżenia uchwały walnego zgromadzenia);
2) art. 76 ust. 1 i 3 UbezpU03, wprowadzające możliwość zaskarżenia uchwały walnego zgromadzenia (w ust. 1 wskazano, że zaskarżenie następuje w drodze wytoczonego powództwa o uchylenie uchwały);
3) art. 188 ust. 4 UbezpU03, wprowadzający możliwość wniesienia sprzeciwu wobec uchwał i decyzji33 zarządu i rady nadzorczej34;
4) art. 188 ust. 5 UbezpU03, wprowadzający możliwość zaskarżenia uchwały walnego zgromadzenia (w przepisie tym nie określono nazwy własnej środka zaskarżenia uchwały walnego zgromadzenia).
Pod pojęciem „podstawa zaskarżenia uchwały” należy rozumieć konkretną regulację prawną, która wprowadza możliwość skorzystania przez uprawniony podmiot z określonego środka zaskarżenia uchwały (regulacja ta zarazem powinna określać charakter prawny tego środka, poprzez wskazanie precyzyjnej nazwy własnej). Pod pojęciem „podstawa wzruszenia uchwały” należy natomiast rozumieć konkretną regulację prawną, która przewiduje kompetencję sądu (albo innego uprawnionego organu lub podmiotu) do usunięcia (trwałego albo czasowego) uchwały z obrotu prawnego (regulacja ta zarazem powinna określać charakter prawny działania wzruszającego uchwałę, poprzez wskazanie precyzyjnej nazwy własnej). Podczas prac nad projektem aktu normatywnego, który ma wprowadzać wspomniane regulacje, należy mieć na względzie konieczność precyzyjnego rozróżnienia obydwu pojęć. W przypadku braku takiego rozróżnienia mogą powstać wątpliwości co do [...] |