Monitor Prawniczy

nr 23/2005

Ustawowe granice prokury – kilka uwag w kwestii wykładni art. 109(3) KC

Jarosław Grykiel
Autor jest adiunktem w Katedrze Prawa Cywilnego, Handlowego i Ubezpieczeniowego na Wydziale Prawa i Administracji UAM.
Abstrakt

W dniu 25.9.2003 r. ostatecznie przestał obowiązywać Kodeks handlowy. Ustawą z 14.2.2003 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw pozbawiono mocy obowiązującej dotychczasową regulację poświęconą prokurze, zawartą w art. 60–65 KH. Realizując zasadę jedności prawa cywilnego ustawodawca zdecydował się uregulować problematykę prokury w Kodeksie cywilnym (art. 1091–1099 KC). Wprowadzone zmiany miały w założeniu jedynie charakter dostosowawczy, nie dotykając tym samym istoty prokury. Jednakże wnikliwa analiza poszczególnych przepisów może skłaniać do odmiennych wniosków. Dotyczy to przede wszystkim art. 1093 KC będącego odpowiednikiem art. 61 § 2 KH. Oba przepisy wymieniają szczegółowo listę czynności niemieszczących się w zakresie umocowania prokurenta. Zgodnie z art. 61 § 2 KH, do dokonania tych czynności potrzebne było „wyraźne upoważnienie”. Obecnie art. 1093 wymaga w tym zakresie „pełnomocnictwa do poszczególnej czynności”. Przedmiotem niniejszego opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie o celowość nowelizacji ustawowych granic prokury, określonych w art. 61 § 2 KH, jak również wskazanie skutków zastąpienia tego przepisu regulacją zawartą w art. 1093 KC.