Abstrakt
Ustawą z 28.7.2005 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw1 znowelizowano ok. 70% przepisów KKS. Opracowanie zawiera porównanie przepisów KKS sprzed i po nowelizacji wraz z komentarzem. W części 1 opracowania (MoP Nr 19/2005) przedstawiono zmiany w Części ogólnej KKS dotyczące przepisów wstępnych oraz zaniechania ukarania sprawcy, w części 2 (MoP Nr 20/2005) zmiany Części ogólnej dotyczące przestępstw skarbowych. W niniejszej części zostaną zaprezentowane zmiany dotyczące Części ogólnej w zakresie wykroczeń skarbowych oraz objaśnień wyrażeń ustawowych, zaś odpowiednio w kolejnych numerach MoP:
- cz. 4 - Część szczególna;
- cz. 5 - postępowanie w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz postępowanie wykonawcze.
KKS przed nowelizacją | KKS po nowelizacji |
CZĘŚĆ OGÓLNA | |
WYKROCZENIA SKARBOWE | |
Środki karne | |
Art. 47 | Art. 47 |
Nowelizacja przewiduje odpowiednie zastosowanie przepisów art. 31 § 4 i art. 32 dotyczących przepadku przedmiotów do zastosowania środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów. Kontrowersje budzi dodany § 4, zgodnie którym, przepadek przedmiotów można orzec tytułem środka zabezpieczającego także w sytuacji, gdy jest sprawca został ukarany karą grzywny w drodze mandatu karnego. Należy dodać, iż nowelizacja tego przepisu spowodowała także zmianę przepisu art. 137 § 22, gdzie zrezygnowano z rozwiązania zgodnie z którym, przy wykroczeniach skarbowych zagrożonych obligatoryjnie przepadkiem przedmiotów nałożenie kary grzywny w drodze mandatu było wykluczone3. Przyjęte rozwiązanie, po pierwsze narusza podstawowe zasady postępowania karnego, tj. zasadę ne bis in idem (art. 17 § 1 pkt 7 KPK w zw. z art. 113 KKS) oraz zasadę res iudicata. Skoro sprawca został ukarany prawomocnym mandatem karnym, to nie można jeszcze raz wobec niego orzec przepadku przedmiotów za ten sam czyn zabroniony4. Ponadto nowelizacja poszerzyła obligatoryjność orzekania przepadku przedmiotów przy wykroczeniach skarbowych (art. 49 KKS). I tak mamy sytuację, w której z jednej strony zaostrzono reakcję karną za poszczególne wykroczenia skarbowe, z drugiej zaś dopuszczono rozstrzyganie o nich w drodze mandatu karnego, a więc w sposób, który powinno się stosować do zachowań, które charakteryzują się niską szkodliwością społeczną, a więc nie w przypadku, gdy powinno się orzekać o obligatoryjnym przepadku przedmiotów5. | |
Zasady wymiaru kary grzywny za wykroczenie | |
Art. 48 § 1. Kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej. | Art. 48 § 1. Kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej. |