Abstrakt
W warunkach funkcjonowania spółdzielni istotne znaczenie odgrywa zapewnienie jej członkom możliwości pełnego udziału w procedurach demokratycznych. Niestety, przyznane członkom uprawnienia nie zawsze są przez nich realizowane, w praktyce zaś podejmuje się czasem próby zmarginalizowania znaczenia organów zwierzchnich i nadzorczych spółdzielni. Nie da się ukryć, iż zjawiskom takim sprzyja, obok bierności członków, także lakoniczność postanowień ustawy z 16.9.1982 r. - Prawo spółdzielcze1. Z uwagi na fakt, iż wskazane nieprawidłowości występują najczęściej w spółdzielniach dużych, wskazane jest dokonanie pełniejszego przedstawienia problematyki dotyczącej ich organów o charakterze quasi-właścicielskim, tj. zebrania przedstawicieli oraz zebrań grup członkowskich, mają one bowiem kluczowe znaczenie dla realizacji zasad spółdzielczej demokracji i samorządności.
W części drugiej niniejszego opracowania Autor przedstawia wymogi jakie powinien zawierać statut spółdzielni, w którym zastrzeżono możliwość zastąpienia walnego zgromadzenia przez zebranie przedstawicieli.
Wymagania statutu
Statut, w którym zastrzeżono możliwość zastąpienia walnego zgromadzenia przez zebranie przedstawicieli powinien określać:
1) zasady ustalania liczby przedstawicieli,
2) zasady i tryb wyboru oraz odwoływania przedstawicieli,
3) czas trwania przedstawicielstwa,
4) zasady podziału członków na grupy członkowskie,
5) zasady działania zebrań grup członkowskich. Równocześnie, w statucie lub w przewidzianym w nim regulaminie powinny zostać określone:
6) tryb zwoływania zebrań grup członkowskich
7) sposób i warunki podejmowania uchwał w toku ich obrad.
1. Zasady ustalania liczby przedstawicieli (art. 37 § 1 zd. 2 PrSpółdz)
Truizmem jest stwierdzenie, że ilość członków spółdzielni może się zmieniać, i to czasem gwałtownie. Niepodobna zatem przyjąć [...]