Monitor Prawniczy

nr 16/2005

Wybrane problemy prawne z zakresu reklamy produktów leczniczych - cz. II

Joanna Adamczyk
Autorka jest prawnikiem w departamencie prawa mediów i reklamy Kancelarii Prawnej Traple, Konarski, Podrecki.
Marek Świerczyński
Autor jest doktorantem WPiA Uniwersytetu Śląskiego.
Abstrakt

Prowadzenie reklamy produktów leczniczych wymaga dokładnej znajomości przepisów art. 52-64 ustawy - Prawo farmaceutyczne (dalej jako: PrFarm)1 i rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych (dalej jako: LekReklR)2. Dla wyjaśnienia wielu wątpliwości pomocne są decyzje Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej jako: GIF), w sprawie wstrzymania reklam produktów leczniczych3. Uwzględnić należy również niedawno znowelizowaną dyrektywę 2001/83/WE4, oraz rozwiązania przyjmowane w zagrani­cznych ustawach o reklamie produktów leczniczych5.

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie zagadnień prawnych z zakresu reklamy produktów leczniczych, które budzą obecnie największe wątpliwości. Zwrócono także uwagę na niedostosowane do potrzeb praktyki rozwiązania Prawa farmaceutycznego. W części I (MoP Nr 15/2005) przedstawiono działalność GIF w sferze eliminacji z obrotu reklam sprzecznych z prawem, omówiono znaczenie nowelizacji dyrektywy 2001/83/WE, problematykę definicji produktu leczniczego i reklamy produktu leczniczego, w szczególności reklamy porów­nawczej. W niniejszej części (II) artykułu Autorzy przybliżają problematykę interpretacji wyrażenia „kierowanie do publicznej wiadomości reklam”, dopuszczalności przekazywania korzyści materialnych specjalistom medycznym oraz przypadki naruszenia przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych stanowiące przyczynę wstrzymywania reklam leków przez GIF.

Problemy z interpretacją wyrażenia „kierowanie do publicznej wiadomości”

Rozróżnienie dwóch kategorii reklamy produktów leczniczych tj. reklamy kierowanej do publicznej wiadomości oraz reklamy adresowanej do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze ma duże znaczenie ze względu na odmienność regulacji prawnej (zarówno w PrFarm, jak i LekReklR) odnoszącej się do każdego z tych rodzajów reklamy. Generalnie rzecz ujmując reklamie adresowanej do publicznej wiadomości stawiane są wyższe wymogi, niż reklamie adresowanej do profesjonalistów z branży medycznej. Szczególne ograniczenia, dotyczące wyłącznie reklamy adresowanej do publicznej wiadomości, zawiera m.in. art. 55 ust. 3a-5 oraz art. 57 PrFarm. Natomiast wyłącznie kierowania reklamy do profesjonalistów dotyczy art. 58 PrFarm. Różnice występują również w [...]