Monitor Prawniczy

nr 15/2005

Wybrane problemy prawne z zakresu reklamy produktów leczniczych - cz. I

Joanna Adamczyk
Autorka jest prawnikiem w departamencie mediów i reklamy Kancelarii Prawnej Traple, Konarski, Podrecki.
Marek Świerczyński
Autor jest doktorantem WPiA Uniwersytetu Śląskiego.
Abstrakt

Prowadzenie reklamy produktów leczniczych wymaga dokładnej znajomości przepisów art. 52-64 ustawy - Prawo farmaceutyczne (dalej jako: PrFarm)1 oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych (dalej jako: LekReklR)2. Dla wyjaśnienia wielu wątpliwości pomocne są decyzje Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej jako: GIF), w sprawie wstrzymania reklam produktów leczniczych3. Uwzględnić należy również niedawno znowelizowaną dyrektywę 2001/83/WE4, oraz rozwiązania przyjmowane w zagranicz­nych ustawach o reklamie produktów leczniczych5.

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie zagadnień prawnych z zakresu reklamy produktów leczniczych, które budzą obecnie największe wątpliwości. Zwrócono także uwagę na niedostosowane do potrzeb praktyki rozwiązania Prawa farmaceutycznego.

Decyzje Głównego Inspektora Farmaceutycznego

Zgodnie z art. 62 ust. 2 PrFarm, GIF może w drodze decyzji nakazać:

- zaprzestania ukazywania się lub prowadzenia reklamy produktów leczniczych sprzecznej z obowiązującymi przepisami;

- publikację wydanej decyzji w miejscach, w których ukazała się reklama sprzeczna z obowiązującymi przepisami oraz publikację sprostowania błędnej reklamy;

- usunięcie stwierdzonych naruszeń.

Decyzja o wstrzymaniu reklamy produktu leczniczego to najszybsza i najskuteczniejsza metoda eliminacji z obrotu reklam sprzecznych z prawem. Z tego względu konkurencyjne firmy farmaceutyczne często decydują się na złożenie wniosku do GIF o wstrzymanie z urzędu reklamy prowadzonej przez konkurenta i rezygnują ze skorzystania z drogi sądowej na podstawie ustawy z 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji6. Konkurencyjni przedsiębiorcy wolą skorzystać z „szybszej ścieżki” pozbawiania konkurenta możliwości reklamowania się. Również dla GIF jest to korzystne ponieważ ułatwia zgromadzenie niezbędnego materiału dowodowego. Okoliczności te przyczyniają się do widocznego wzrostu aktywności orzeczniczej GIF w tym zakresie.

Oprócz wstrzymania reklamy, GIF może nakazać publikację decyzji w miejscach, w których ukazała się reklama sprzeczna z obowiązującymi przepisami oraz publikację [...]