Monitor Prawniczy

nr 11/2005

Skarga na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki

Agnieszka Góra-Błaszczykowska
Autorka jest sędzią Sądu Rejonowego w Częstochowie, adiunktem na Uniwersytecie Opolskim.
Abstrakt

Ustawą z 17.6.2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki1 uregulowano zasady i tryb wnoszenia oraz rozpoznawania skargi strony, której prawo do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki zostało naruszone na skutek działania lub bezczynności sądu (art. 1 ust.1 ustawy). Analogiczne prawo jest zagwarantowane w art. 77 ust. 1 Konstytucji, w którym używa się sformułowania „niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej”2.

Uwagi wprowadzające

Wprowadzenie przepisów umożliwiających skarżenie uchybień, naruszających prawo strony do rozpatrzenia sprawy w rozsądnym terminie, było podyktowane również chęcią uniknięcia odpowiedzialności za przewlekłość postępowania przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu, w szczególności po wydaniu przez tenże Trybunał wyroku w sprawie Kudła przeciwko Polska z 26.10.2000 r. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał, powołując się na art. 13 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 19.1.1993 r., stwierdził m.in., że strona ma prawo do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie. W rezultacie konieczne stało się wprowadzenie krajowego środka, umożliwiającego stronom postępowań sądowych, wnoszenie skarg w związku z przewlekłością spraw sądowych3.

Ustawa weszła w życie w 17.9.2004 r., i zgodnie z zasadą, że prawo nie działa wstecz, ma ona zastosowanie do przypadków przewlekłości postępowania, zaistniałych po dniu jej wejścia w życie. Nie może zostać zastosowana do postępowań, w których opóźnienia zostały usunięte przed dniem jej wejścia w życie, ani po wydaniu orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie.

Jednakże w myśl uchwały SN z 19.1.2005 r., III SPP 113/044, jeżeli opóźnienia w rozpoznaniu sprawy istniały już w dacie wejścia w życie ustawy, to ustawa ma zastosowanie również do nich5.

Pojęcie sprawy

Ustawa bardzo szeroko rozumie pojęcie „sprawy”, na której przewlekłość jest dopuszczalna skarga. Obywatel może wnieść skargę na przewlekłość każdego postępowania, toczącego się z jego udziałem w sprawach wymienionych w art. 3 SpNarPrSU tj.:

- w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe;

- w postępowaniu w sprawach o wykroczenia;

- w postępowaniu w przedmiocie odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;

- w postępowaniu karnym;

- w postępowaniu cywilnym;

- w postępowaniu sądowo-administracyjnym;

- w postępowaniu egzekucyjnym oraz

- w innym postępowaniu dotyczącym wykonania orzeczenia sądowego.

Wskazanie szerokiego zakresu postępowań, na których przewlekłość można wnieść skargę, jest słuszne. Nie-uzasadnione i bezpodstawne byłoby ograniczanie zakresu przedmiotowego ustawy do niektórych tylko rodzajów postępowań, a w szczególności tylko np. do postępowania przed sądami powszechnymi sensu stricto.

Treść przepisu art. 3 SpNarPrSU stanowi odzwierciedlenie konstytucyjnej zasady prawa do sądu6. Na treść prawa do sądu, jak zauważa P. Pogonowski7, składa się m.in. prawo do uzyskania w rozsądnym terminie rozstrzygnięcia sprawy orzeczeniem sądu. Gwarantowane przez Konstytucję czy akty prawa międzynarodowego prawo do rozpoznania sprawy przez sąd bez nieuzasadnionej zwłoki (w rozsądnym terminie) stanowi emanację poglądu o konieczności jak najszybszego rozstrzygnięcia sprawy celem zapewnienia efektywności sprawiedliwego rozstrzygnięcia8.

Kontrola nad tokiem spraw w sądach

Niewątpliwie celem wprowadzenia ustawy było wprowadzenie jednolitych kryteriów i uregulowanie sposobu sprawowania kontroli nad tokiem spraw oraz, przede wszystkim, zapewnienie obywatelom prawa do uzyskania rozstrzygnięcia w rozsądnym terminie w sprawach prowadzonych z ich udziałem. Taka kontrola jest też niezbędna dla uniknięcia nadmiaru skarg, kierowanych do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Niewątpliwie wejście w życie ustawy pozwala też na bardziej systematyczną samokontrolę szybkości załatwiania spraw przez wszystkie organy, na których działanie skarga jest dopuszczalna. Jednakże kontrola taka była i jest możliwa bez sięgania do instytucji skargi na przewlekłość postępowania. Należy bowiem mieć na uwadze istniejące w obowiązujących (od dawna zresztą) przepisach, jak np. rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 25.10.2002 r. w sprawie trybu sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów9. Na gruncie § 7 AdmSądR zadaniem prezesa sądu jest analiza materiałów statystycznych dotyczących pracy nadzorowanych sądów, stanu zaległości i sprawności postępowania, efektywności pracy sędziów, asesorów i referendarzy. Również przewodniczący wydziału powinien kontrolować wykonywanie obowiązków przez sędziów poprzez ocenę sprawności postępowania (patrz § 8 AdmSądR). Na podstawie § 38 punkt 9 Regulaminu wewnętrznego urzędowania sądów powszechnych10, prezes sądu ma obowiązek rozpatrywania skarg, wniosków i listów obywateli dotyczących pracy sądu11.

Prawo obywatela do uzyskania rozstrzygnięcia w rozsądnym terminie

Wydaje się, że należyte stosowanie dyspozycji podanych wyżej przykładowo zapisów, wystarczająco zapobiega przewlekaniu postępowań sądowych, a co za tym idzie, naruszeniu prawa strony do rozpoznania jej sprawy w rozsądnym terminie. Wobec powyższego wydaje się, że wprowadzenie przepisów omawianej niniejszym artykułem ustawy nie [...]