Monitor Prawniczy

nr 16/2003

Łowienie klientów na domenę

Radosław Chmura
Autor jest pracownikiem naukowym w Katedrze Prawa Administracyjnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, rzecznikiem patentowym prowadzącym własną kancelarię, redaktorem wortalu NETLAW.PL oraz mediatorem w Sądzie Polubownym ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji.
Wojciech Włodarczyk
Autor jestadiunktem w Katedrze Prawa Administracyjnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, rzecznikiem patentowym prowadzącym własną kancelarię oraz arbitrem w Sądzie Polubownym ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji.
Abstrakt

Prezentacja firmy na stronach www stanowi powszechną praktykę wśród przedsiębiorców. W internecie takie strony odróżniają adresy, składające się zwykle z nazw domenowych - internetowe adresy domenowe, czyli tzw. iady www. Ich występowanie w obrocie stwarza szereg rozmaitych problemów prawnych, które są szeroko dyskutowane w środowisku prawniczym. Wśród nich wskazać można na kwestię dopuszczalności w świetle zasad uczciwej konkurencji używania przez przedsiębiorców w iadach www, w charakterze nazw domen oznaczeń opisujących towary lub usługi.

Nowy sposób na klienta

Pod pojęciem oznaczeń opisujących (opisowych) rozumie się słowa, które służą lub mogą służyć w obrocie do opisu rodzaju, użytkowych lub funkcjonalnych właściwości albo innych tego typu cech danych towarów lub usług. Przykładem takich oznaczeń są nazwy towarów lub usług - nazwa “piwo” dla piwa, nazwa “fryzjerstwo” dla usług fryzjerskich. Posługiwanie się przez przedsiębiorcę w internecie iadem www, w którym nazwa domeny drugiego stopnia (Second-Level-Domain) stanowi takie oznaczenie (np. www.piwo.pl, www.fryzjerstwo.com) w odniesieniu do towarów lub usług tego przedsiębiorcy przynosi mu istotną korzyść. Następuje bowiem wychwytywanie klientów, którzy w internecie chcą uzyskać ofertę danych towarów (np. piwa) lub usług (np. usług fryzjerskich) i nie posiadają żadnej wiedzy o konkretnych oferentach. Polega ono na tym, że internauci, podając iad www z oznaczeniem opisującym towary (np. www.piwo.pl) lub usługi (np. www.fryzjerstwo.com), przypadkowo wywołują stronę www danego przedsiębiorcy (np. danego producenta piwa, danego fryzjera).