Abstrakt
Dnia 1.10.2002 r. weszła w życie ustawa z 6.9.2001 r. - Prawo farmaceutyczne (dalej jako: PrFarm), regulująca m.in. problematykę reklamy produktów leczniczych1. Wejście w życie ustawy było kilkukrotnie przesuwane, a pierwotne brzmienie przepisów ustawy dotyczących reklamy zostało skrytykowane m.in. przez organizacje skupiające firmy farmaceutyczne. Spowodowało to uchwalenie 30.8.2002 r. nowelizacji, która zmieniła najbardziej sporne przepisy m.in. w zakresie reklamy produktów leczniczych2. Ustawa w dalszym ciągu jednak wzbudza szereg kontrowersji, szczególnie w kwestii oferowania korzyści materialnych lekarzom i farmaceutom.
Uwagi wstępne
Ustawa wzoruje się na dyrektywie Unii Europejskiej o reklamie produktów leczniczych z 31.3.1992 r.3 (włączonej do dyrektywy Nr 2001/83/EC z 6.11.2001 r.)4. Niewątpliwie postanowienia dyrektywy powinny być uwzględniane przy interpretacji polskich przepisów. Powstają tu jednak pewne wątpliwości ze względu na nieprawidłowe przetłumaczenie w Komisji Sejmowej dyrektywy na język polski, co musiało wpłynąć na ostateczny tekst polskiej ustawy5. Należy w tym miejscu także zauważyć, że obecnie w UE dąży się do liberalizacji przepisów o reklamie leków. Świadczy o tym projekt zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2001/83/EC z 6.11.2001 r., dopuszczający m.in. możliwość prowadzenia publicznej reklamy niektórych leków na receptę (m.in. na AIDS). Do omawianej ustawy zostało wydane 16.12.2002 r. rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych6.
Należy podkreślić, że reklamę produktów leczniczych może prowadzić wyłącznie podmiot odpowiedzialny, tzn. podmiot, który uzyskał zezwolenie na obrót produktem leczniczym w Polsce bądź osoba działająca na jego zlecenie (np. agencja reklamowa). Osoby prowadzące taką reklamę, a niespełniające tego warunku [...]